Social Venturing Entrepeneurship: ondernemer realiseert goede doelen

17 november 2011
Nieuws | | (Social) Impact

AMSTERDAM (17 november) - Afgelopen vrijdag promoveerde econoom Henk Kievit aan de Nyenrode Business Universiteit op het onderwerp ‘Social Venturing Entrepeneurship', ofwel het oplossen van maatschappelijke vraagstukken via ondernemingsprincipes. Kievit beschrijft een nieuwe groep ondernemers die niet meer primair gericht zijn op het maken van winst, maar op het realiseren van goede doelen in de samenleving.


SVE is niet te verwarren met traditionele filantropie. Het staat los van staat, markt of maatschappelijke structuren. "De welgestelden die participeren in projecten doen dat vanuit eigen betrokkenheid en bepalen zelf in hoeverre ze zich willen verbinden aan een goed doel", legt Kievit uit in het Reformatorisch Dagblad. "De motieven achter SVE zijn niet alleen vanuit specifiek christelijke optiek herkenbaar. Deze mensen werken vooral vanuit humanistische waarden. Vandaar dat men ook zo gemakkelijk aansluiting vindt met markten als China en Japan."


Niet druk maken om geld

"Het soort ondernemers dat ik beschrijf maakt zich niet meer druk om geld. Daar hoeven ze zich allang geen zorgen meer over te maken. Wel willen ze hun netwerk en hun intrinsieke waarden inzetten om te investeren in goede doelen." Een voorbeeld daarvan is ondernemer Paul Baan, één van de achttien geïnterviewden in het proefschrift. Baan zet zich vanuit een typisch Twentse waarde, ‘noaberschap', in voor projecten in de Nederlandse samenleving.


Invloed groter dan getal

Kievit schat dat er in Nederland duizend van deze ondernemers zijn. Volgens hem is hun invloed veel groter dan hun getal. "Dit soort mensen komt elkaar overal tegen, het is een ons-kent-onswereldje. Vanwege hun geld hebben ze invloed, dat komt ook doordat er aan dit type ondernemers status wordt toegekend."