Social media onderzoek: Facebook verliest terrein onder jongeren

Whatsapp is het grootste platform en jongeren maken steeds minder gebruik van Facebook
Whatsapp is het grootste platform en jongeren maken steeds minder gebruik van Facebook
31 januari 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Newcom heeft voor de achtste keer onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van social media in Nederland. De belangrijkste conclusies: Whatsapp is het grootste platform en jongeren maken steeds minder gebruik van Facebook, want ‘dat is voor oude mensen’.
 
De onderzoekers hielden een steekproef onder 6.783 respondenten in Nederland van vijftien jaar en ouder via een online vragenlijst. Instagram blijkt een grote stijger. Terwijl het percentage Facebook-gebruikers stagneert, groeit het gebruik van Instagram in alle leeftijdsgroepen. Het heeft nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn. Het dagelijks gebruik van Instagram groeit vooral in de leeftijdscategorie van vijftien tot veertig jaar. Instagram wordt daarmee steeds belangrijker voor goede doelen, maar de meeste organisaties doen er nog niets mee. En dat is jammer, want de kracht van Instagram is de mogelijkheid een verhaal te vertellen terwijl het gebeurt. Uit onderzoek is gebleken dat de dominante gebruikersgroep, vrouwen tussen 18 en 29 jaar, heel actief is en snel reageert, zeker op berichten van goede doelen. 

Gebruik Facebook neemt af onder jongeren

Met Facebook gaat het minder goed. Het dagelijks gebruik van Facebook daalt en Facebook verliest vooral terrein onder jongeren tot twintig jaar. In de andere leeftijdsgroepen stagneert het gebruik. Jongeren voelen zich minder thuis tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. Een andere reden is dat ze andere social media als Instagram en Snapchat nu leuker vinden. Instagram, Snapchat en YouTube zijn daardoor relatief sterk onder jongeren van vijftien tot twintig. Facebook heeft, ondanks de stagnatie, nog wel altijd een sterke positie onder mensen van twintig en ouder.

Whatsapp groeit in alle leeftijdsgroepen

Een andere groeier is WhatsApp. Dat platform groeit in bijna alle leeftijdscategorieën.
Het totale gebruik van WhatsApp groeit licht in de leeftijdsgroep 65+ en is stabiel in de overige leeftijdsgroepen.

Gebruik van social media

11,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van WhatsApp, waarvan 8,3 miljoen dagelijks
10,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 7,6 miljoen dagelijks
8,0 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube, waarvan 2,2 miljoen dagelijks
4,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0,5 miljoen dagelijks
4,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, waarvan 2,1 miljoen dagelijks
3,0 miljoen Nederlanders maken gebruik van Pinterest, waarvan 587.000 dagelijks
2,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 1.014.000 dagelijks
2,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van Snapchat, waarvan 1.334.000 dagelijks
0,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van Tumblr, waarvan 137.000 dagelijks
0,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van WeChat, waarvan 106.000 dagelijks
0,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Foursquare waarvan 68.000 dagelijks 

Vertrouwen in social media

Tot slot werd gekeken naar het vertrouwen dat gebruikers hebben in social media. Dat is nog altijd beperkt en de zorgen om privacy nemen niet af.
66 procent maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens (was 66 procent in 2017)
56 procent maakt zich zorgen over hun gegevens (was 54 procent in 2017)
57 procent weet niet of social media te vertrouwen zijn (was 57 procent in 2017)
19 procent heeft (zeer) veel vertrouwen in social media (was 17 procent in 2017)