Social Entrepreneurship: crossover tussen goede doelen en bedrijfsleven

14 april 2010
Nieuws | | (Social) Impact

BALTIMORE (14 april) - In Europa heb je naast de traditionele goede doelen bedrijven die zich in toenemende mate verantwoordelijk voelen voor de maatschappij. Ondernemingen als KLM en Unilever richten zich op het vermaatschappelijken en verduurzamen van hun ‘core business', terwijl andere (zoals Rabobank en McDonald's) hun eigen charity-tak opgezet hebben. In de VAS is echter een mengvorm sterk in ontwikkeling: de ‘social entrepreneur'.

Door FM's speciale correspondent in Baltimore Marc van den Tweel

‘Social entrepreneurs' zijn ondernemers die op een bedrijfsmatige manier geld verdienen en de winst investeren in maatschappelijke zaken. Dat doen ze echter met producten en diensten waarvan volledig duidelijk is dat ze de goede zaak dienen. Op de AFP was één van de meest spraakmakende en actuele voorbeelden te horen van ‘social entrepreneurship': Peter Thum (foto) die het bedrijf Ethos opzette.

Thum werd in 2001 in Zuid-Afrika geconfronteerd met de mondiale problemen op het gebied van drinkwater- en sanitaire voorzieningen. Tegelijkertijd was hij op zoek naar nieuwe zakelijke kansen. Hij besloot deze bij elkaar te brengen en startte zijn eigen merk met gebotteld water: Ethos. De basisgedachte werd om 500 miljoen afnemers van gebotteld water te verbinden met de circa 1,2 miljard behoeftigen aan schoon drinkwater.

Wat volgde was een hard gevecht met de gevestigde orde; 90% van de markt voor gebotteld water wordt beheerst door Coca-Cola, Pepsi-Cola en Nestlé - en in de resterende 10% is een stevige competitie gaande tussen de premium brands. Langzaam maar zeker wist Thum echter enige bekendheid te realiseren. Vooral ook door zijn slogan: "Helping the World, one bottle at a time. Helping children to get clean water." En natuurlijk zijn belofte om vijf cent per fles verkochte fles te investeren in de goede zaak. Daarbij lanceerde hij de claim dat hij voor 25 dollar iedereen kon voorzien van levenslang schoon drinkwater en verantwoorde sanitaire voorzieningen.

Starbucks
Door de verkoop van zijn bedrijf aan Starbucks wist Thum uiteindelijk een enorm distributienetwerk voor zijn product te krijgen: Starbucks heeft 40 miljoen klanten per week! De resultaten konden dan ook niet uitblijven. Inmiddels zijn 420.000 mensen in ontwikkelingslanden voorzien van schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Thum claimt daarmee drieduizend levens te hebben gered. Tot op heden heeft Ethos 6,2 miljoen dollar verdiend, hetgeen volledig geïnvesteerd is in de missie.

Het combineren van een missie met ondernemen grijpt snel om zich heen in de VS. Op businessschools, zoals Stanford, worden ‘social entrepreneurship' en ‘charity management' al onderwezen op dezelfde faculteit. Een inspirerend en navolgenswaard voorbeeld voor Nederland (en Europa).

Van 11 t/m 14 april vindt de 47ste AFP (Association of Fundraising Professionals) International Conference on Fundraising plaats, ditmaal in Baltimore, USA. Deze conferentie, die in het teken staat van "Honoring Our Past, Inspiring Our Future" wordt bezocht door meer dan 4.000 personen. 20 (algemeen directeur Ronald McDonald Kinderfonds) doet exclusief voor FM verslag.