Case: Serious Request 

Case: Serious Request 
Case: Serious Request 
2 januari 2020
Nieuws | | Organisatienieuws

Klant: Rode Kruis
Oplossing: Plaatjesaanvraag journey
 
Hoe maken we mobiel doneren makkelijk, waarbij donateurs ook een plaat kunnen aanvragen?
 
Tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline komen 3FM en Rode Kruis in actie voor slachtoffers van mensenhandel. Wereldwijd zijn 25 miljoen mensen slachtoffer van mensenhandel. In de week voor kerst lopen de 3FM-dj’s van Goes naar Groningen om aandacht voor dit onderwerp te vragen en geld in te zamelen. De opbrengst gaat naar psychologische hulp voor de slachtoffers en voorlichting met als doel mensenhandel te voorkomen en herkennen.

Onze oplossing Rode Kruis stelde ons de vraag:
"Hoe maken we mobiel geven makkelijk waarbij donateurs ook een plaat kunnen aanvragen voor op de radio tijdens 3FM Serious Request?"
 
Wat we deden
​Samen met het Rode Kruis ontwikkelden wij de plaatjesaavraag journey. Hiermee kunnen luisteraars plaatjes aanvragen en een donatie doen aan Serious Request. Luisteraars kunnen hierbij aangeven waarom of voor wie ze de plaat aanvragen. En of ze gebeld willen worden om in de uitzending hun verhaal te delen. 
 
Onze oplossing
Deze nieuwe interactieve, mobiele plaatjesaanvraag en donatie journey maakt deelnemen aan Serious Request makkelijker en sneller. Om een plaatje aan te vragen of een donatie te doen hoeven luisteraars alleen een gratis sms’je te sturen, een url in te typen, een QR-code te scannen of te klikken vanuit de 3FM app. Mensen kiezen om te doneren met óf zonder plaataanvraag. Afhankelijk van deze keuze krijgt de donatie een betaalkenmerk mee, wat de financiële afwikkeling extra makkelijk maakt. 
 
Alle plaatjesaanvragen worden direct doorgestuurd naar 3FM. De DJ’s van 3FM hebben hierdoor continu inzicht in welke plaatjes worden aangevraagd en hoeveel mensen gedoneerd hebben op een plaatje. Rode Kruis heeft daarnaast inzicht in hoeveel mensen hebben gedoneerd zodat zij altijd de laatste tussenstand weten. 

Ook werden mensen tijdens het nationale QR moment opgeroepen om te doneren. Op tv en de online lifestream werd een QR code getoond die mensen na het scannen naar de donatie journey leidde. 
 
Het resultaat
De aandacht voor de mobiele plaatjesaanvraag journey en de gebruiksvriendelijkheid, hebben ervoor gezorgd dat het aantal plaataanvragen is verdubbeld ten opzichte van 2018. Meer dan 10.000 mensen steunden het Rode Kruis via deze weg. Ruim 85% hiervan vroeg hierbij een plaat aan.