Seminar Afdhel Aziz: Good is the New Cool

Seminar Afdhel Aziz: Good is the New Cool
Seminar Afdhel Aziz: Good is the New Cool
24 augustus 2017
Nieuws | | Organisatienieuws

SE Consultancy en Sponsorreport organiseren in samenwerking met Eneco Groep op 12 september een seminar rondom Afdhel Aziz, auteur van het baanbrekende boek Good is the New Cool. Er is een toenemende interesse van de grotere bedrijven in Nederland om een authentieke en relevante maatschappelijke rol te vervullen in de samenleving en dat schept kansen voor maatschappelijk partners. Geïnteresseerd? De toegangsprijs bedraagt € 225,- (excl. btw). ​De Dikke Blauwe heeft een aantal plaatsen gereserveerd voor haar lezers: aanmelden kan via een mail naar DDB-Expert Sponsoring Ad Maatjens: ad@sponsorreport.nl 
 
Afdhel Aziz was op het afgelopen IEG Sponsorcongres in Chicago dé sensatie met zijn gedreven en inspirerende verhaal over hoe bedrijven ‘cool’ zijn door goed te doen en daarmee bovendien winst kunnen maken. Hij vertelt je alles over marketing in de 21e eeuw en hoe je als bedrijf winst kunt maken door goed te doen en daarbij de kracht van cool te gebruiken: market like you give a damn! Iets wat voor millennials en generatie Z belangrijk, zo niet vanzelfsprekend is! Uit de reacties van de toehoorders werd al snel duidelijk dat hij de juiste snaar raakt als het gaat om hoe je als bedrijf die maatschappelijke rol invult en wat de positieve gevolgen daarvan zijn. Om die reden hebben we hem gevraagd naar Nederland te komen.
 
Naast de keynote-presentatie van Afdhel Aziz zal er op het event een aantal aansprekende social engagement casevoorbeelden gepresenteerd worden. Het baanbrekende one for one businessmodel van TOMS wordt gepresenteerd door EMEA Marketing Directeur bij TOMS Lisa Hogg. En het succesverhaal van de recyclebare fles van Dopper wordt verteld door oprichter en CEO Merijn Everaarts. De middag wordt afgesloten met een forumdiscussie over hoe bedrijven 'lessons learned' in de praktijk kunnen brengen.

Programma
14.00 Inloop
14.30 Presentatie Merijn Everaarts, CEO Dopper
15.10 Keynote Afdhel Aziz
‘Good is the New Cool’
16.10 Pauze
16.30 Presentatie Lisa Hogg, Marketing Director EMEA bij TOMS
‘How to change the world with purpose driven commerce’
Inspirational key note on TOMS being in business to improve lives and are a business that puts giving first. At TOMS, it all started with a purpose and that purpose remains at the heart of everything they do. What began as a simple idea to give a pair of shoes to a person in need for every pair sold, One for One, has turned into something much bigger, a movement, mission and purpose to improve lives through business. The purpose is what created TOMS and is deeply engrained in who they are. The fashion and footwear industry is full of strong brands and incredible designers, but it’s TOMS’ story - their purpose - that guides them through all aspects of the TOMS brand, from their products, to retail, partnerships and their community.
Their purpose has helped in building a loyal community of customers, partners, employees and ultimately it’s what has enabled them to do such an incredible amount of good at every level of the business – from the shoes that they give to children in need through their giving partners, to the empowerment of each individual to make a difference with an every day purchase.
17.00 Lessons learned
Forumdiscussie met Jeroen Overgoor (Directeur Communication & Public Affairs Eneco Groep), Anniek Mauser (Directeur Duurzaamheid Unilever Benelux) en Mark Versteegen (Directeur Sponsoring KPN).
17.45 Afsluitende borrel
18.30 Einde programma
 

Sprekersinfo
Afdhel Aziz, Marketeer, writer and founder at Conspiracy of Love
Afdhel Aziz is a speaker, writer and award-winning marketer who has worked for brands such as Procter & Gamble, Heineken, Nokia and Absolut, where he most recently created and ran Absolut Labs, that was praised by Forbes as 'one of Top 3 marketing innovation labs to emulate.'
One of the world's leading experts on brand purpose, he is the co-author of the book Good is the New Cool: Market Like You Give a Damn which explores how brands like Warby Parker, The Honest Company, Toms and Zappos attract loyal customers through their mission of ‘doing well by doing good’ -   and also retain the best talent by helping employees find meaningfulness in their work.
He is currently Founder and Chief Creative Officer at Conspiracy of Love, a think-tank and idea incubator that helps Fortune 500 companies 'make money AND do good by harnessing the power of culture and technology.'
He has been a featured speaker at the Cannes Lions, SXSW, TEDx, Advertising Week, The Gathering, the Chief Digital Officer Conference: Silicon Valley, Columbia University and many more.
 

 
Lisa Hogg, EMEA Marketing Director bij TOMS 
Lisa Hogg is a South African born and raised, Amsterdam resident and Dutch National. Foremost, she’s a mom of two, followed by being a passionate, motivated and ambitious senior executive with a proven track record spanning all areas of marketing and brand communications. She has experience on both the agency and client side environments, proving herself as a natural innovator, skilled and experienced in the implementation of effective management strategies. Lisa recently joined the TOMS family as EMEA Marketing Director, hoping to utilize her vast experience to drive the social entrepreneurial efforts and the One for One mission further in EMEA to benefit those who TOMS aims to reach.
 
Merijn Everaarts, CEO Dopper
Merijn Everaarts begon als een ondernemer in de evenement- en marketing business, maar vandaag de dag, heeft hij maar één prioriteit: zijn initiatief voor een betere wereld, Dopper. Dopper is een sociale onderneming die een duurzame waterfles produceert voor (gefilterd) leidingwater om hiermee het plastic afval in de wereld te verminderen. Zijn missie om te volbrengen bestaat uit de volgende punten:
1.  Bewustwording creëren over de impact van single-use plastic afval en mensen inspireren om zelf een verandering in gang te zetten.
2.  Het aanbieden van een innovatieve productlijn van duurzame design flessen voor drinkwater.
3.  Toegang vergroten tot veilig drinkwater voor mensen over de hele wereld.
Dopper is een ‘B-Corp’ gecertificeerd bedrijf, wat betekent dat het deel uitmaakt van een internationaal netwerk van bedrijven die zich inzetten voor duurzame projecten. Dopper is een commercieel bedrijf met een sociale doelstelling die telt: de vermindering van plastic afval. Merijn: ‘Ik denk dat bedrijven met als enige doel om winst te maken niet langer een plaats hebben in onze huidige samenleving. De wereldwijde uitdagingen van duurzaamheid en klimaat zijn zo groot dat de focus van bedrijven zich hier ook op dienen te richten. Ik ben ervan overtuigd dat wij direct bijdragen aan het beter maken van deze wereld.’

Anniek Mauser, Directeur Duurzaamheid Unilever Benelux
Anniek Mauser startte ruim 15 jaar geleden bij Unilever als duurzaamheidsexpert, na het schrijven van een proefschrift over dit onderwerp, met een speciale focus op de interne veranderingsprocessen. Zij heeft binnen Unilever altijd aan duurzaamheid gewerkt in uiteenlopende bedrijfsonderdelen, van het wereldwijde duurzame landbouwprogramma, het merk Ben & Jerry’s, de wereldwijde ijsdivisie tot haar huidige rol van directeur Duurzaamheid voor Unilever Benelux. Door de jaren heen heeft zij een enorm veranderingsproces gezien. In haar verschillende rollen heeft zij zowel bijgedragen aan de ontwikkeling van het Unilever Sustainable Living Plan, als de huidige uitdaging van het integreren van het Plan in de business en het bijbehorende interne transitieproces om de ambitieuze doelen waar te maken. Partnerships met zeer uiteenlopende en soms verrassende partijen zijn hierbij altijd rode draad geweest.
Anniek Mauser werd in 2013 uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar. Ze staat bovendien in de Duurzame 100 van Trouw.

Jeroen Overgoor, Directeur Communicatie en Public Affairs, Eneco Group
Jeroen Overgoor is al vanaf 2001 in diverse functies werkzaam bij Eneco. Sinds 2008 is hij Directeur Communicatie en Public Affairs bij de Eneco Groep. Afgelopen jaren was hij onder andere verantwoordelijk voor de sponsoring door Eneco van de Eneco Tour. 
Jeroen heeft economie gestudeerd aan de Universiteit van Groningen. 
 
Mark Versteegen, Directeur Sponsoring, KPN
Oud Olympisch windsurfer Mark Versteegen maakt in de periode 1991 tot en met 1995 onderdeel uit van het Nederlands Olympische Zeilteam. Na zijn sportcarrière begint hij in 1995 als communicatiemanager bij de Amsterdam Admirals (NFL Europe) waarna hij aansluitend werkt bij adviesbureau Communication Concert, Van Dooren Advies, zijn eigen bedrijf SportMark B.V..
In 2010 werd hij Directeur Sponsoring KPN en directeur van het KPN Mooiste Contact Fonds. Bij KPN is Mark verantwoordelijk voor de sponsorstrategie in de domeinen sport, maatschappij en kunst/cultuur. Het KPN Mooiste Contact Fonds werd in 2007 opgericht en richt zich op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving. 

Aanwezigen
Vanwege de capaciteit van het auditorium van Eneco kunnen er maximaal 100 mensen deelnemen aan het seminar. De deelnemers zijn de managers en decisionmakers van de marketing-, communicatie en sponsorafdelingen van grote sponsors (ING, KPN, ABN AMRO, Van Lanschot, Randstad) en marketeers van goede doelen en culturele organisaties (Plan Nederland, Rijksmuseum, Hartstichting).

Aanmelden
Good is the New Cool vindt op 12 september plaats in het Auditorium van de Eneco Groep, Marten Meesweg 5, 3068 AV Rotterdam. De toegangsprijs bedraagt € 225,- (excl. btw). Aanmelden via een mail naar DDB-Expert Sponsoring Ad Maatjens: ad@sponsorreport.nl.
 
2/2