Goede doelenloterijen zijn geen ‘schaamlap voor hebberigheid’

Martijn van Klaveren: Loterijen zijn geldgever voor de lange termijn
Martijn van Klaveren: Loterijen zijn geldgever voor de lange termijn
19 mei 2019
Nieuws | | Loterijen

Martijn van Klaveren, hoofd Communicatie Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij, verweert zich tegen kritiek van Michael Bruijn op loterijen eerder in Het Financieele Dagblad: Goede doelenloterijen zijn geen ‘schaamlap voor hebberigheid’.  

Het is duidelijk, aldus Martijn van Klaveren in Het Financieele Dagblad, dat de heer Bruijn niet behoort tot de 3,5 miljoen deelnemers die maandelijks met de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de VriendenLoterij meespelen (FD, 28 april). 'Met hun deelname maken zij kans op prijzen en steunen zij het goede doel, vaak een goed doel naar eigen keuze. Vorig jaar gaven wij in totaal ruim €511 mln weg.

De Postcode Loterij is een Nederlandse vondst, bedacht door vier mensen die op eigen initiatief en risico een organisatie hebben opgezet met als doel fondsenwerving ten behoeve van een krachtig maatschappelijk middenveld.
Bruijn noemt dit fenomeen ‘de schaamlap voor de hebberigheid’ en schoffeert daarmee deelnemers en goede doelenorganisaties als Natuurmonumenten, Amnesty International, het Rode Kruis en het Rijksmuseum, met een breed draagvlak in de samenleving.

In de ideale wereld van de heer Bruijn kan de overheid voor alles zorg dragen, met genoeg geld en met de illusie van een ideale verdeling over goede doelen. Die overheid bestaat niet. Onze loterijen zijn een geldgever voor de lange termijn, met een vaste bijdrage die het goede doel met haar deskundige medewerkers zelf het beste weet in te zetten. Daarom is het geld niet aan voorwaarden verbonden, in tegenstelling tot de meeste rijkssubsidies. De goede doelen vormen een onafhankelijk maatschappelijk middenveld die soms juist ook kritisch kunnen optreden richting de overheid.

Onze loterijen zijn ondergebracht in een stichting en hebben weliswaar een ondernemende aanpak, maar winst is geen doel. De helft van ieder lot is bestemd voor het goede doel. De andere helft is nodig voor de prijzenpot en het organiseren van de loterij.'

(Bron: Het Financieele Dagblad)

Lees hier het eerdere artikel met de mening van Michael Bruijn