Campagne Theater Bellevue: ‘Van dag tot dag zie je het resultaat groeien’ 

‘Tijdens de opening hier, stonden er een paar honderd mensen op de stoep en ik kon wel huilen'
‘Tijdens de opening hier, stonden er een paar honderd mensen op de stoep en ik kon wel huilen'
15 mei 2019
Nieuws | | Organisatienieuws

Dit artikel wordt u aangeboden door contentpartner voordekunst

Speciaal voor instellingen en organisaties heeft voordekunst een adviestraject. Theater Bellevue haalde in de zomer van 2018 dankzij 596 donateurs € 44.741 op. Dit was maar liefst 149% van hun doelbedrag. Roy Cremers, oprichter van voordekunst, sprak hierover met Jeannette Smit (directeur Theater Bellevue) en Thomas Smit (zakelijk directeur Theater Bellevue). 
 
Waarom hebben jullie voor crowdfunding gekozen? 
Thomas: ‘We gingen verbouwen en toen hebben we vrij snel besloten om voor crowdfunding te gaan. Eigen geld hebben we niet, subsidie kan niet, hoe ga je het dan oplossen?’
Jeannette: ‘En mede door Vivienne Ypma [Directeur De Kleine Komedie]. Zij hebben in 2016 een succesvolle campagne via voordekunst gedaan.’ 
 
Hoe is de campagne gegaan? 
Thomas: ‘Wat heel lekker is, is dat je in zo’n traject zit: iedereen kijkt naar die teller en daar staat eerst 0,0 op. Dan ga je van start en gaat die teller lopen. Van dag tot dag zie je het resultaat groeien. Je werkt ergens aan en je ziet direct het resultaat. Dat is in de dagelijkse bedrijfsvoering veel minder gangbaar. Die dynamiek, die werkt heel erg verbindend en stimulerend. Dat was te gek.’ 
 
Hoe verliep de samenwerking met voordekunst? 
Jeannette: ‘In het begin dacht ik alleen maar oh my god, dit is zoveel werk. We zagen er wel een beetje tegenop. Maar jullie vertelden hoe belangrijk het is dat iedereen meedoet. Daar begon de eerste vonk voor ons te ontstaan: dat je met elkaar uitstraalt wat je aan het doen bent met het besef hier doen we het voor!’ 
Thomas: ‘Jullie weten heel goed te benoemen wat kritische succesfactoren zijn. Bijvoorbeeld: hoe goed is je relatiebestand? Uiteindelijk bleek de goodwill van het bestand veel hoger te zijn en daardoor redden we het makkelijk.’
Jeannette: ‘Ja, ik ben echt vol lof over jullie rol daarin, hoor. Echt. Absoluut. Zonder jullie hadden we dit helemaal nooit kunnen doen.’ 
 
Hebben jullie nog tips of advies voor organisaties die crowdfunding in willen zetten?
Jeannette: ‘Leg de lat hoog. Daarin zijn wij te bescheiden geweest. Als je het goed voorbereid, dan gaat het harder dan je denkt. En het is leuker dan je denkt. Het is ook waardevol op de lange termijn, het heeft echt enorme impact.’
Thomas: ‘Ik kan ook iedereen aanraden het adviestraject te nemen en niet te denken ‘oh, ik doe dat wel even op eigen kracht’ want voordekunst heeft echt de kennis in huis.’
 
Hoe is de campagne gegaan? 
Jeannette: ‘Tijdens de opening hier, stonden er een paar honderd mensen op de stoep en ik kon wel huilen: die mensen kwamen voor óns. Wij zijn gewend dat mensen voor voorstellingen komen. En opeens doneerden mensen aan ons en kwamen ze voor ons. Dat vond ik zoiets bijzonders. Dat had echt tien jaar eerder moeten gebeuren. Het is een gouden periode uit mijn werkzame leven is geweest. En daar is geen woord van gelogen!’ 
 
Ook enthousiast geworden? Kijk op www.voordekunst.nl/adviestraject voor meer informatie over de mogelijkheden die voordekunst biedt aan ambitieuze instellingen.