Publicist Wynia: ‘Poelmann machtigste man van Nederland’

13 februari 2020
Nieuws | | Loterijen

Volgens Syp Wynia, voormalig redacteur van opinieweekblad Elsevier en tegenwoordig zelfstandig publicist en vlogger (Wynia’s Week), is Boudewijn Poelmann ‘de machtigste man van Nederland’, zelfs machtiger dan de ceo van multinational Shell, Ben van Beurden. Wynia laakt Poelmanns ‘loterijmonopolie’ en diens verborgen macht. In een reactie kwalificeert Goede Doelen Loterijen de uitlatingen van Wynia als 'totale onzin' die openbare feiten negeert en zelf feiten verzint.
 
In de visie van Wynia, die zich in het politieke spectrum op de rechts-populistische flank beweegt, kan Poelmann ‘geld uitdelen’ aan wie hij maar wil en zou hij niet alleen politici, leden van het Koninklijk Huis, maar ook veel bekende Nederlanders en zelfs rechters in ‘zijn macht hebben’. Wynia, die een uitgebreid artikel publiceerde op de The Post Online en een vlog op zijn YouTube-kanaal stelt over Poelmann: ‘met zijn geldpomp financiert hij een hele wolk aan linksige, soms zelf radicale clubjes en bewegingen.’


Daartoe rekent Wynia (foto) klaarblijkelijk ook Urgenda. Wynia in The Post Online: ‘Poelmann financierde de eindeloze tocht van Urgenda – dat zelf geen geld en geen leden heeft – met naar schatting 10 miljoen euro om het arrest van de Hoge Raad mogelijk te maken. Poelmann financiert ook de promotie van het Urgenda-arrest naar het buitenland, in de hoop dat soortgelijke actiegroepjes ook in andere landen rechters zo ver krijgen om het klimaatbeleid radicaler te maken.’

Reactie Goede Doelen Loterijen
Door De Dikke Blauwe gevraagd om een reactie op de uitlatingen van Wynia, reageert Goede Doelen Loterijen bij monde van woordvoerder Martijn van Klaveren als volgt:
'Wij hebben kennis genomen van de uitlatingen van Syp Wynia. Om kort te gaan; totale onzin. Omdat wij zien dat sommige mensen zijn onwaarheden overnemen, een korte reactie.   
Dankzij 4 miljoen huishoudens die maandelijks loten kopen kunnen wij jaarlijks meer dan 500 miljoen euro weggeven aan honderden maatschappelijke organisaties. Dit geld is voor de goede doelen naar eigen inzicht in te zetten, zij zijn de experts. Van dit geld ligt 80% vast in meerjarige schenkingsovereenkomsten. De overige 20% noemen we de vrije ruimte, die we jaarlijks besteden aan nieuwe organisaties, extra bijdragen of eenmalige schenkingen. De meer dan honderd goede doelen hebben alle hun eigen focus, aanpak en achterban; van dierenbescherming tot armoedebestrijding, van mensenrechten tot natuur en milieu, van cultuur tot gezondheid, welzijn en sociale cohesie. Voor ieder wat wils. 
De afdeling Goede Doelen beoordeelt alle binnengekomen aanvragen en informeert de directie die vervolgens de onafhankelijke Raad van Commissarissen (RvC) aan het begin van het jaar vraagt te besluiten over de toekenningen. De RvC houdt toezicht op de directie, die de dagelijkse leiding heeft over de loterijen. Ook de Kansspelautoriteit, het ministerie van Justitie en Veiligheid, de accountants en vele andere vormen van toezichthoudende instanties volgen alles wat wij doen. De gedachte dat 1 man aan de touwtjes zou trekken of over het geworven geld zou kunnen beschikken, is eenvoudigweg onmogelijk.

'Geen serieuze journalistiek'

De Postcode Loterij is ruim dertig jaar geleden opgericht met het ideaal om goede doelen te steunen die werken aan een rechtvaardige en groene wereld. Boudewijn Poelmann bedacht het postcodeloterijformat dat sindsdien fondsen werft voor goede doelen en bekendheid geeft aan hun werk. Hij is tot op de dag van vandaag als directievoorzitter werkzaam. Inmiddels is onder zijn leiding dit initiatief uitgegroeid tot de 2e grootste private donor ter wereld, na de Bill and Melinda Gates Foundation. 
Wij zijn er bijzonder trots op dat wij dankzij de deelname van miljoenen Nederlanders het onmisbare werk van de goededoelenorganisaties kunnen steunen. 
Ten slotte wijzen wij er graag op dat Wynia met ons geen contact heeft gehad, bij ons niets heeft gecheckt, openbare informatie over de gang van zaken bij de loterijen negeert en bovendien zelf feiten verzint. Dit heeft derhalve niets te maken met serieuze journalistiek, we gaan er dan ook verder niet op in.'
►Wilt u op dit artikel reageren? Maak gebruik dan gebruik van het reactie-panel onderaan dit artikel of stuur een mail aan: media@lenthe.nl