Plan positief over toekomst ondanks subsidiezorgen

5 april 2007
Nieuws | | Goede doelen

Plan Nederland is in de afgelopen tien jaar regelmatig negatief in het nieuws gekomen. Nu blijkt uit de jaarrekening 2006 dat het aantal sponsorkinderen en sponsoren flink is teruggelopen. Bovendien kwam eind 2006 het bericht dat de aanvraag voor een overheidssubsidie van 144 miljoen euro voor een periode van vier jaar werd afgewezen. In een heuse persconferentie met alle interne zwaargewichten werd duidelijk dat de organisatie lering heeft getrokken en wil trekken uit het verleden. De organisatie, transparantie en communicatie lijken op orde. Nu de inkomsten nog.


Tijdens de persconferentie gaf Plan Nederland aan dat de organisatie veel heeft geleerd van haar verleden. De interne structuur en verantwoording zijn bijna geheel op orde en conform de Code Wijffels. Ook zijn de kosten verder teruggebracht. Bovendien is de transparantie vergroot. In het jaarverslag en ook bij de presentatie blijkt duidelijk dat Plan zelf met haar fouten naar voren komt en er lering uit trekt in toekomstplannen. Tot slot is zowel de snelheid van communiceren als de manier van communiceren sterk verbeterd.

 


Eind april duidelijkheid beroepsprocedure

Plan Nederland heeft een beroepsprocedure aangespannen tegen het besluit van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking om de aanvraag van 144 miljoen euro in zijn geheel af te wijzen. Volgens het ministerie zou Plan Nederland niet efficiënt genoeg zijn en met name te weinig gebruik maken van lokale hulporganisaties. In een hoorzitting een aantal weken geleden heeft Plan Nederland volgens eigen zeggen goed kunnen uitleggen waarom dit beeld niet klopt.


Het probleem heeft volgens de voorzitter van de Raad van Toezicht van Plan Nederland, professor Jan Willem Gunning, vooral te maken met de manier van definiëring van lokale hulporganisaties. Plan werkt wel degelijk met vele lokale hulporganisaties, maar dit paste blijkbaar niet binnen de richtlijnen van het ministerie. Eind april wordt een definitieve beslissing verwacht over het subsidiegeld.

 


Impact besluit

Indien dit besluit positief is dan kan de Nederlandse organisatie met haar voorgenomen beleid vooruit. Indien het besluit negatief uitvalt dan zal dit voor Plan Nederland flinke consequenties hebben. De overheidsinkomstenbron wordt dan tot nul gereduceerd, vanuit de jaarcijfers 2006 meer dan een derde vermindering van de totale inkomsten. Wel is het zo dat er dan een ‘doekje voor het bloeden' verstrekt wordt van 60 miljoen euro voor de komende twee jaren. De communicatiescenario's liggen volgens directeur Paul Lem al klaar. Dit betekent dat Plan de komende twee jaar een inkomstenderving van 7% voor haar kiezen krijgt.

 


Overigens heeft een eventueel definitief negatief besluit vooralsnog weinig directe impact op de overige fondsenwerving. Het aantal opzeggingen is weliswaar wat hoger dan het aantal nieuwe sponsoren dat zich meldt, maar dit komt volgens aankomend directeur Tjipke Bergsma mogelijk mede doordat sponsoren Plan voor langere tijd ondersteunen. Plan heeft zelf snel het negatieve besluit gecommuniceerd naar de sponsoren. Bovendien zijn de ‘corporate sponsors' niet afgehaakt. Ook hier heeft Plan zelf snel contact opgenomen. Plan heeft veel adhesiebetuigingen van zowel sponsoren als conculegas gekregen.

 


Toekomstplannen

De voorzitter van Plan International, Paul Arlman, gaf aan dat de organisatie zich meer dan voorheen zal gaan richten op de ‘corporate sponsors'. Deze zijn niet zozeer direct van financieel belang. Met name de kennis en kunde van deze bedrijven en ook het distributiekanaal voor particuliere sponsoren (werknemers en klanten) is essentieel. Bovendien kan door de werknemers te betrekken de duurzaamheid en betrokkenheid van de relatie met het bedrijf verder worden bevorderd.

 


Bovendien ziet Arlman een grotere rol voor Plan door aanwezigheid in zogenaamde crisissituaties en gebieden. Niet omdat al noodhulp verricht wordt, maar omdat Plan de eigen bestaande infrastructuur in een gebied beter kan inzetten in crisissituaties. Daarnaast wil Plan zich meer gaan richten op Europese subsidiemogelijkheden.

 


Plan Nederland gaat zich ook meer en beter richten op de particuliere markt. De daling van particuliere sponsoren moet weer worden omgezet in een stijging. De communicatie rondom de zogenaamde kindsponsoring moet veel beter voor het voetlicht komen bij potentiële sponsoren. Bovendien moet de marketing helder zijn indien acties worden opgezet. Te vaak is nog onduidelijk dat het Plan Nederland is dat achter succesvolle acties zit.

 


Tot slot gaf Gunning aan dat impactmeting nog in de kinderschoenen staat. Plan gaat hier zelf heel hard aan werken en zal niet alleen in cijfers duidelijk maken wat er gebeurd is met de ingezette middelen. Ook de sociale impact zal naar voren worden gebracht.

 


Wisseling van de wacht

Per 1 juli zal Tjipke Bergsma Paul Lem opvolgen als algemeen directeur. Plan Nederland heeft onder Lem een proces ondergaan van verandering. Mede door hem is de organisatie, transparantie en communicatie sterk verbeterd. Het is zijn opvolger om de laatste puntjes op de i te zetten. Maar vooral ook om zich te concentreren op de groei van de fondsenwerving.

 


Zie ook: www.plannederland.nl