Pincollecteren zit nog steeds in de lift

Het aantal donateurs dat in het tweede testjaar de pinpas verkiest boven een cashdonatie is met ruim tien procent gegroeid ten opzichte van het eerste jaar.
Het aantal donateurs dat in het tweede testjaar de pinpas verkiest boven een cashdonatie is met ruim tien procent gegroeid ten opzichte van het eerste jaar.
19 februari 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Donateurs die bij een huis-aan-huis collecte kunnen kiezen tussen pinnen en contant geven, kiezen steeds vaker voor de pinpas. Daarbij gaat bijna tweederde van de pindonaties contactloos. Dit blijkt uit de tussentijdse resultaten van elf goede doelen tijdens de tweejarige pilot met de pincollectebus.
 
In 2017 sloegen 24 nationale goede doelen in de handen ineen voor de introductie van de pincollectebus. De eerste tussentijdse resultaten waren al goed, maar ook recent onderzoek wijst uit dat er steeds vaker voor de pinpas gekozen wordt. Daarnaast zijn ook de opbrengsten hoger dan in het eerste testjaar. 
 
Gemiddelde opbrengst groeit
Het aantal donateurs dat in het tweede testjaar de pinpas verkiest boven een cashdonatie is met ruim tien procent gegroeid ten opzichte van het eerste jaar. De gemiddelde pinopbrengst per pinbus vertoont een groei van 18 procent. Per pinbus wordt gemiddeld ruim 48 euro gepind. Het totale aantal donaties per pinbus is in 2018 gestegen met 13 procent. De gemiddelde pindonatie bij een pincollectebus is 3,94 euro.
 
Roulerende pinbussen
De pincollectebus is een initiatief van start-up Easycollect Services, Stichting Collecteplan, CCV Nederland en 24 participerende goede doelen. 500 pinbussen worden na elke collecteweek doorgegeven aan een volgend collecterend fonds. Zo blijven de kosten beperkt en worden de bussen zo breed mogelijk ingezet.
 



(Bron: EasyCollect)