Marc Petit nieuwe directeur Nederland Filantropieland

Marc Petit wordt de opvolger van Hanneke Lenkens als directeur van Nederland Filantropieland.
Marc Petit wordt de opvolger van Hanneke Lenkens als directeur van Nederland Filantropieland.
8 mei 2018
Nieuws | | Personalia

Marc Petit wordt de opvolger van Hanneke Lenkens als directeur van Nederland Filantropieland. Met de aanstelling per 1 juni van Petit kiest het bestuur van Nederland Filantropieland voor een bekend en gelouterd gezicht. Petit heeft eerder in de ledenraad gezeten en maakt al weer geruime tijd deel uit van het bestuur. 
 
Bedrijfsleven en goede doelen
Marc Petit heeft na een studie bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit meer dan twintig jaar bij onder andere KPMG gewerkt als consultant en interim-manager. Aansluitend vervulde hij directie-, bestuurs- en toezichthoudende functies bij onder andere Astma Fonds (tegenwoordig Longfonds) en in de zorg is hij de laatste jaren actief geweest binnen de Alzheimer wereld, met als belangrijk wapenfeit de samenvoeging van Alzheimer Nederland en Internationale Stichting Alzheimer onderzoek Nederland. 
 
Fase van groei en meer impact
Fons van Rooij, voorzitter Nederland Filantropieland: ‘Marc wordt geacht de club naar de volgende fase te loodsen. Dat is er een van groei en meer impact. We willende filantropische sector in de volle breedte stimuleren meer samen te werken met als doel te komen tot een gezond filantropieklimaat. Met zijn ruime ervaring en verbindende kwaliteiten is hij daar helemaal geknipt voor. Hij kent de vereniging van binnenuit en is zelf auteur van het meerjarenbeleidsplan. Wij kennen zijn grote drive en zijn bestuurlijke kwaliteiten, we hadden ons dan ook geen betere kandidaat kunnen voorstellen. Hij weet hoe we er voor staan, welke uitdagingen we hebben en wat de ambitie is.’ 
 
Rol als verbinder
Marc Petit: ‘Ik hoop de komende jaren de filantropie nog meer op de kaart te zetten. Er zijn nog heel veel terreinen waar de filantropie een grotere rol kan gaan spelen. Zo zijn veel bedrijven op zoek naar mogelijkheden om hun bedrijfsmiddelen ook in te zetten voor het goede doel. In buurten en wijken lossen bewoners zaken met elkaar op en zoeken naar goede werkvormen om vraag en aanbod met elkaar te verbinden. De grote goede doelen staan aan de vooravond van een heroriëntatie. Hun rijke historie garandeert niet dat ze automatisch aangesloten blijven op de nieuwe generatie vrijwilligers en donateurs. Er is veel te doen en ik zie mijn rol vooral als verbinder van de vele initiatieven die in ons land worden genomen.’