Toon alles (1)

Oxfam: ‘Big 10 voedselgiganten scoren beter in duurzaamheid’

22 april 2016, 10:00
Tom van der Lee
Tom van der Lee
De Oxfam campagne Behind the Brands werkt. De campagne zorgt ervoor dat voedselgiganten wereldwijd hun beleid veranderen, vooral op punten waarop Oxfam specifiek actievoerde zoals gelijkheid voor vrouwen, het beschermen van landrechten en het aanpakken van broeikasgassen in landbouwketens. Negen van de bedrijven in de ‘Big 10’ hebben op deze drie thema’s de grootste vooruitgang geboekt.
 
De Big 10 bestaan uit Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, en Unilever. Kellogg (stijging van 30 procent) en Unilever (stijging van 26 procent) boekten de meeste vooruitgang op alle thema’s samen sinds de start van Behind the Brands. Het Franse Danone en het Britse ABF zijn de hekkensluiters van de top-10 ranglijst.
 
Bedrijfsmodel verduurzamen
‘Deze voedselgiganten laten allemaal zien dat ze naar consumenten willen luisteren door het maken van beter beleid. We hopen dat nu ook de rest van de voedselsector volgt’, zegt Oxfam Novib’s Directeur Campagnes, Tom van der Lee (foto). ‘Het is nu cruciaal voor de ‘Big 10’ om hun bedrijfsmodel te verduurzamen en hun beleid in praktijk handen en voeten te geven. Ook moeten ze hun leveranciers oproepen om kleinschalige producenten in staat te stellen om een leefbaar inkomen te verdienen.’
 
Scorekaart
De Behind the Brands-scorekaart vergelijkt het duurzaamheidsbeleid van de top tien voedselgiganten. De nadruk ligt op zeven thema’s: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. De scores van de bedrijven zijn het minst omhoog gegaan op de thema’s (land)arbeiders, water en transparantie. ‘De Big 10 kunnen een grote invloed hebben op de bestrijding van armoede wereldwijd door het garanderen van eerlijke prijzen voor producten, en zo een leefbaar loon mogelijk maken voor de arbeiders in hun keten.’
 
Goede scores
De Behind the Brands-campagne begon drie jaar geleden. Het grootste deel van de bedrijven was toen amper bezig met hun sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de voedselketen. In februari 2013, hadden zeven van de tien bedrijven totaalscores van 31 procent of lager. In april 2016, scoorde geen enkel bedrijf meer onder de 36 procent.
 
Nog niet klaar
Goed nieuws dus, maar de Big 10 zijn er nog niet volgens Van der Lee: ‘Ondanks dat in de laatste drie jaar op een aantal thema’s duidelijk voortgang is geboekt, zijn ze nog niet klaar. Ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de voedselketen bedreigt nog steeds de voedselzekerheid van miljoenen mensen. Vooral kleine boeren lijden hieronder. Het is nu zaak dat de Big 10 alles op alles zet om dit te verbeteren.’ 
 
gerelateerde items