'OS niet klaar voor samenwerking met bedrijven'

'OS niet klaar voor samenwerking met bedrijven'
'OS niet klaar voor samenwerking met bedrijven'
6 juni 2013
Nieuws | | Ontwikkelings samenwerking

Minister Ploumen stelt in haar nieuwe nota ‘Hulp en Handel’ dat de ontwikkelingssector (OS-sector) meer moet samenwerken met het bedrijfsleven. Uit de eerste resultaten van een uitgebreid onderzoek binnen de OS-sector blijkt echter dat het merendeel van ontwikkelingsorganisaties wel wil, maar er eigenlijk totaal nog niet klaar voor is. Dat meldt Wereldburgers.tv.

'The Future we Want 2015', een onderzoeksinitiatief van OneWorld en Pifworld.com, heeft als doel inzicht te krijgen in de mate waarin ontwikkelingsorganisaties in de toekomst willen innoveren, kennis delen en samenwerken. Aan het recentste deelonderzoek participeerden 85 uiteenlopende non-profitorganisaties: groot en klein, traditioneel en innovatief. De centrale vraag die daar werd gesteld, is de mate waarin organisaties nu en in de toekomst samenwerken met bedrijven.

Corporate partnerships prioriteit 
Uit eerdere onderzoeken met betrekking tot de strategie [1] blijkt dat 83 procent van de CEO’s in de OS-sector aangeeft dat het sluiten van corporate partnerships na 2015 prioriteit heeft . Desondanks blijkt nu uit onderzoek [2] dat maar liefst 72 procent van de organisaties nog geen corporate partnership gesloten heeft. Opmerkelijk is ook dat meer dan de helft (53 procent) nog niet over een aparte afdeling beschikt die gericht is op het betrekken van bedrijven bij haar werk. 

Inkomstenstroom gaat verschuiven
Toch verwachten de ondervraagden dat de inkomstenstroom zal verschuiven. In 2013 denkt 12 procent van de deelnemers dat 20 tot 40 procent van haar fondsenwerving uit corporate partnerships wordt verkregen. En 39 procent van de CEO's in de sector denkt dit percentage in 2015 te behalen. Maar of het vertrouwen echt zo sterk is, valt te bezien. Vrijwel de hele sector (85 procent) is het namelijk over een ding eens: er moeten andere verdienmodellen komen om een andere manier van inkomsten te genereren.

Binnenkort volgt het derde deel van het onderzoek. Daarin wordt onderzocht in hoeverre social media wordt ingezet om fondsen te werven, welke middelen van belang zijn en hoe groot de betrokkenheid is.

Klik hier voor de onderzoeksresultaten:
Survey 1: Strategie in de OS sector
Survey 2: Samenwerking bedrijfsleven

(Bron: Wereldburgers.tv)