Open brief ISF over

21 april 2010

AMSTELVEEN (21 april) - Branchekoepel ISF dat de belangen vertegenwoordigt van meer dan 5.000 vooral kleinere fondsenwervende non profits is zeer bezorgd over de wijze waarop de Consumentenbond recent de publiciteit zocht voor het zogenoemde bel-niet-bij-me-aan register. "Het grijpt diep in op de Nederlandse maatschappij en heeft met name gevolgen voor veel locale en kleine initiatieven voor het goede doel", aldus ISF-voorzitter Peter Helmer in een open brief.

De tekst van de open brief luidt als volgt:
"ISF is zeer bezorgd over de manier waarop publiciteit gezocht wordt door de consumentenbond. Alhoewel Minister van der Hoeve in een eerste reactie het voorstel van de consumentenbond heeft verworpen op basis van het niet kunnen handhaven, denkt het ISF dat er veel meer en hele sterke argumenten zijn tegen een beperking van huis aan huis werving. Een op basis van deze emotie geplakte sticker of opname in een register heeft een enorme impact. Dit geldt misschien wel het meeste voor de allerkleinste doelen en wervers en dat kan nooit de bedoeling zijn.
In de filantropische sector is het zeer ongebruikelijk dat mensen uit zichzelf geld gaan brengen om doelen te steunen. Dit geldt in zijn algemeenheid of het nu gaat om grote of kleine doelen, verenigingen, scholen of scouting.

Om mensen te kunnen helpen, noden te lenigen, rampen te bestrijden, dieren te helpen, zwakkeren in de samenleving te ondersteunen of vrijwilligers te werven zullen mensen actief moeten worden benaderd. Hiervoor zijn maar enkele methoden beschikbaar. Het beperken van die middelen maakt de werving van donateurs en geldelijke bijdragen steeds moeilijker en kostbaarder.
Het zijn echter niet alleen de bekende fondsen die moeilijker ondersteuning kunnen werven. Vooral ook voor de kleinere instellingen is deur aan deur werving een van oudsher beproefd middel om gelden te werven. Denk hierbij niet alleen aan collecteren, maar ook aan de stroopwafels voor de scouting, de bollenactie, de kerstkaartjes, de Grote Clubactie, de sponsorloop voor de speeltuin of voor een schoolproject, het opzomeren en zelfs de werving van leden, vrijwilligers of donateurs. Allemaal initiatieven die zonder huis aan huis werving veel moeilijker zo niet onmogelijk zijn. Een eenzijdige en ongenuanceerde beperking op huis aan huis werving voor alles en iedereen zal met name in de charitatieve sector een zware wissel trekken op de mogelijkheden van het werven van ondersteuning voor grote en kleine goede doelen, maar juist ook voor verenigingen en andere lokale initiatieven.

Na de eenzijdige vaststelling van het bel me niet register dreigt nu een emotionele campagne en dus ongenuanceerde besluitvorming inzake de werving aan de deur. Een standpunt gesteund door tendentieuze berichtgeving die een van de sterke punten van de Nederlandse samenleving, namelijk het gezamenlijk ondersteunen van algemeen nuttige doelen , verenigingen en stichtingen ernstig belemmerd.

Alle instellingen die gebruik maken van publieke offervaardigheid en daarvoor deur aan deur bezoeken gebruiken worden hiermee beschadigd. Het is van groot belang voor deze organisaties dat huis aan huis werving mogelijk blijft. Binnen de goede doelen wereld is er grote aandacht voor de mogelijk negatieve kanten van deze vorm van aandacht vragen. Voor zover mogelijk probeert de goede doelen wereld de overlast te beperken maar tegelijkertijd de vraag om ondersteuning levend te houden.

Het is van belang dat de consumentenbond in gesprek komt met de wervende doelen, maar vooral ook op de gevaren die kleven aan de huidige communicatie over een het bel niet bij me aan register voor de organisaties die huis aan huis werving gebruiken voor het werven van ondersteuning.

Peter Helmer, voorzitter ISF"