Onderzoek: effect crisis op doneergedrag niet spectaculair

11 december 2008
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTELVEEN (11 december) - Wat voor effect heeft de crisis op het geefgedrag van consumenten? Internationaal onderzoek van marktonderzoeker Survey Sampling International (SSI) suggereert dat consumenten nog steeds bereid zijn om geld te geven.


SSI ondervroeg 1.650 consumenten in vijf landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Engeland. Belangrijkste conclusie: de kredietcrisis beinvloedt donaties maar minimaal, aldus SSI.

 


Drie van de vier ondervraagde consumenten geeft aan nog steeds tijd of geld aan goede doelen te schenken. Een op de tien consumenten is gestopt met doneren door de kredietcrisis. Een op de vijf consumenten geeft minder.

 


De conclusies van SSI lijken wat al te voorzichtig. Want een terugloop van meer dan 10% is toch zeker significant te noemen.

 


SSI onderzocht ook hoe gul consumenten in de vijf landen zijn. Britse respondenten blijken het meest over te hebben voor goede doelen: 77% van de Britten doneert. De Nederlanders staan met 72% op drie. Duitsland sluit de rij met 61%. Ook opvallend: tweederde van de respondenten wil dat goede doelen niet meer adverteren, maar dat ze dit geld rechtstreeks uitgeven aan de doelstelling.