NRC Charity Award 2018 voor Endometriose Stichting

De winnaars
De winnaars
29 augustus 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

De Endometriose Stichting heeft de NRC Charity Award 2018 gewonnen. De Stichting wint met de campagne advertentieruimte in de krant en op de website van NRC Handelsblad, waar ze de problemen van vrouwen met menstruatieklachten onder de aandacht kan brengen. Diabetes Fonds sleepte de publieksprijs in de wacht. 

Donja van der Stelt en Roxanne Enkelaar zijn verantwoordelijk voor de winnende campagne. Peter Vandermeersch loofde de ‘immense stopping power’ van de foto – een menigte waaruit iemand een rood gevlekte onderbroek omhoog houdt - maar het publiek koos voor een veiliger campagne. De campagne van het Diabetesfonds, gemaakt door Dyon Kaleuwee en Ersem Ercil, wint een krantenspread en een online banner ter waarde van 50.000. euro.

Ontwerpers
Het winnen van deze award is weer een belangrijke stap voor de Endometriose Stichting. 'Op deze manier kunnen we nóg meer aandacht krijgen voor de menstruatie en erop hameren dat menstruatieklachten niet normaal zijn', aldus Bianca de Bie, voorzitter van de Endometriose Stichting. 'We zijn dan ook heel trots op de ontwerpers van de advertentie, Donja van der Stelt en Roxanne Enkelaar beiden studenten van de Willem de Kooning Academie.'

Campagne GirlsTalk.Period!
De winnende advertentie is onderdeel van het project  GirlsTalk.Period!, een landelijke voorlichtingscampagne aan jongeren op middelbare scholen dat gerund wordt door vrijwilligers van de Endometriose Stichting. Een fietstocht van een grote groep gynaecologen van Eindhoven naar Maastricht op 8 september is ook onderdeel van de campagne. En op 20 september wandelt een groep vrouwen de Dam tot Dam loop. 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
NRC reikte de prijs dit jaar voor de achtste keer uit. In de acht jaar van het bestaan is de bekendheid van de Award toegenomen: dit jaar deden 290 deelnemers een gooi naar de prijs en waren er bijna 20.000 stemmers voor de publieksprijs. In 2016 waren er nog 225 inzendingen en stemden er 10.529 mensen.

De campagne-concepten en de winnende campagnes zijn te zien op nrccharityawards.nl
 
Credits
Diabetes Fonds - Creatie Dyon Kaleuwee & Ersem Ercil
Endometriose Stichting - Creatie Donja van der Stelt & Roxanne Enkelaar
Pax Kinderhulp - Creatie Marlou van Oss & Faye van de Vorst
Plastic Soup Foundation - Creatie Sinead Maduro & Nicole Spakman
Stichting Lezen & Schrijven - Creatie Jarné van Zetten & Iris Habben Jansen
Vier het Leven -  Creatie Lode Dijkers & Arman Göngür
Voedselbanken Nederland - Creatie Scott Lennaerts, Sebastian Gudmand- Høyer & Jamal Ata