Novamedia neemt ECI over‘Wij kunnen veel mensen bereiken’

Novamedia neemt ECI over‘Wij kunnen veel mensen bereiken’
Novamedia neemt ECI over‘Wij kunnen veel mensen bereiken’
4 februari 2014
Nieuws | | Loterijen

Novamedia neemt de online Boekenclub ECI over. Door de doorstart behouden 35 van de 200 medewerkers hun baan binnen de organisatie. De overige 165 medewerkers waren vooral in dienst bij de dochterondernemingen van ECI. Die ondernemingen neemt Novamedia niet over. ‘We zijn ervan overtuigd dat door het afslanken van de vaste lasten en het uitbesteden van de distributie we weer een bloeiende boekenclub met webshop van ECI kunnen maken’, zegt Boudewijn Poelmann, directeur van Novamedia. Novamedia wil niet zeggen hoeveel het betaald heeft voor ECI.

ECI ging halverwege januari failliet. De organisatie had al langer financiële problemen. De doorstart is een opluchting voor voormalig directeur van ECI, Hubert de Koning: ‘Wij zijn ontzettend blij dat Novamedia met ons de liefde voor het lezen deelt en met ons ECI wil voortzetten. De kennis van Novamedia van database- en abonneesystemen en klantenservice, gecombineerd met ECI's kennis van de boekenmarkt, geeft mij alle vertrouwen dat we samen een groot publiek gaan bereiken.’ Zelf blijft De Koning aan bij de organisatie.

Het sociale aspect van ECI is een van de redenen waarom Novamedia geïnteresseerd was in overname, zegt Martijn van Klaveren (foto), hoofd communicatie bij Novamedia. ‘ECI bestaat uit een boekenclub en een webshop, die trekken een grote club mensen die liefde hebben voor iets, in dit geval een passie voor lezen. Zo’n groot sociaal aspect past goed bij onze maatschappelijke missie. Het zijn mensen die lezen en daarover met elkaar praten.’ Boudewijn Poelmann, directeur Novamedia, liet gisteren weten dat hij een ‘enorm groeipotentieel in ECI’ ziet. Waarop is dat gebaseerd? Van Klaveren: ‘We hebben kennis van database, itc en abonnementen, we hebben ook een online social gaming platform. Als we dat combineren met een online boekwinkel en leesclub, dan kunnen we een heel groot publiek liefde voor het lezen laten voelen.’

Overhead terugbrengen 
Cijfers om de groeimogelijkheden van ECI op te baseren, heeft Van Klaveren niet, maar aan de aandacht voor deze overname, leest hij af dat ECI een merk is dat sterk leeft. ‘Wij zien mogelijkheden om de overhead sterk terug te brengen.’ Novamedia neemt de fulfilment en de klantenservice over. ‘Die kunnen veel efficiënter, dat levert winst op. Op basis van onze marketingervaring bekijken we hoe we de boekenclub en webwinkel kunnen uitbreiden. We nemen de hele distributie en overhead onder handen.’

Veel mensen bereiken
De korting op de boekenprijs is een aantrekkelijk aspect, vindt Van Klaveren. ‘Dat biedt de mogelijkheid om het lezen van boeken aantrekkelijker te maken. Wij hebben als eigenaar van de formats van Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij expertise in het bereiken van veel mensen. Als we die combineren met ECI, ontstaat een groot potentieel.’