Non-profits in VS gaan profiteren van gepensioneerde baby boomers

VS: Gepensioneerde vrouwen doneren meer tijd en geld dan gepensioneerde mannen.
VS: Gepensioneerde vrouwen doneren meer tijd en geld dan gepensioneerde mannen.
27 oktober 2015
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Gepensioneerden in de VS gaan de komende twintig jaar naar verwachting zo’n 6,6 biljoen dollar in geld en 1,4 biljoen dollar in tijd doneren. De komende decennia zijn de decennia waarin de baby boomers met pensioen gaan en dat is goed nieuws voor non-profits, schrijft The Chronicle of Philanthropy naar aanleiding van het onderzoek Giving in Retirement: America’s Longevity Bonus.`

Het onderzoek toont ook aan dat baby boomers meer moeite zullen doen om uit te vinden wat er met hun gedoneerde geld gebeurt dan de generatie van hun ouders. Bijna de helft (44 procent van hen) wil zelf de regie over het gebruik van hun donatie, vergeleken met 15 procent van de generatie van hun ouders.

‘Meer openheid tonen’
‘Dit is zeker geen business as usual’, zegt dr. Ken Dychtwald, gerontoloog en oprichter van New Wave, een consultancy- en onderzoeksbureau op het gebied van veroudering. ‘Boomers willen echt een verschil maken in de wereld. Gewoon een cheque uitschrijven hoort daar niet bij. Ze willen er iets voor terug. Non-profits die willen profiteren van de gulheid van de baby boomers moeten dus meer openheid tonen en meer informatie geven.’

Ervaring
Pamela Wise, financieel adviseur bij Merrill Lynch voegt daaraan toe dat non-profits ook rekening moeten houden met de professionele ervaring die de baby boomers hebben. Hoewel gepensioneerden in Amerika minder vrijwilligerswerk doen dan de andere leeftijdsgroepen, zouden goede doelen er goed aan doen uit te vinden hoe zij deze groep kunnen binnenhalen. Want wanneer deze groep tijd vrijmaakt, besteden ze vaak veel meer uren vrijwilligerswerk dan andere leeftijdsgroepen. ‘Gepensioneerden zijn geweldig in dat opzicht, want ze zijn een hele markt vol ervaring én met tijd en middelen’, aldus Wise.

Minder tijd en geld naar kerken
Vergeleken met de generatie van hun ouders, geven baby boomers minder geld en tijd aan religieuze instellingen. Toch zijn ze veel meer geneigd iets voor de kerk te doen dan Generatie X en de zogenoemde Millennials, waarvan slechts een derde donaties aan kerkelijke en spirituele organisaties doet.
Wat betreft de doelen waar hun geld en tijd wél naar toe gaat, lijken die erg op die van de generatie van hun ouders. Er zijn er niet veel die vrijwilligerswerk doen voor dierenrechtenorganisaties, milieugroeperingen of organisaties die zich bezighouden met mensenrechten. Dat doen de Millennials weer wel, dus deze organisaties kunnen over enkele decennia rekenen op een grote groep gevers.

Focus op vrouwen
Gepensioneerde vrouwen doneren meer tijd en geld dan gepensioneerde mannen, al scheelt dat niet heel erg veel: 81 procent tegenover 71 procent. Pamela Wise meent daarom dat non-profits snel moeten gaan bedenken wat ze deze groep kunnen bieden. ‘Op die manier kan die organisatie een goed doordacht plan aan de donateur voorleggen.’
Maar ongeacht het geslacht, moeten non-profits de komende tijd goed gaan nadenken over het binnenhalen van de baby boomers, vinden zowel Wise als Dychtwald. Doen ze dat niet, dan lopen ze een enorme hoeveelheid geld en tijd mis.