Staat de nieuwsbrief op het punt van uitsterven?

Fondsenwervingsexpert Emma Lewzey breekt een lans voor de gedrukte mailing. Gooi eens iets in deze mailbox!
Fondsenwervingsexpert Emma Lewzey breekt een lans voor de gedrukte mailing. Gooi eens iets in deze mailbox!
31 augustus 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Zo af en toe valt er nog eentje op de deurmat: de ouderwetse nieuwsbrief met een verzoek tot een donatie. Maar de meeste organisaties zien er, ook door kostenbesparing, geen heil meer in. In haar blog breekt fondsenwervingsexpert Emma Lewzey een lans voor de gedrukte mailing. Niks e-mail, ouderwets papier!

Lewzey: ‘Als donateur van een aantal kleinere, lokaal gevestigde organisaties, zie ik dat er veel bezwijken onder druk van buitenaf om kosten te besparen en stoppen met het versturen van de papieren nieuwsbrief. Is dat bij jouw organisatie ook het geval en blijft resultaat van je nieuwsbrief uit, geef dan niet toe aan de verleiding om ‘kosten te besparen’ door volledig digitaal te gaan. Voor de meeste organisaties is het print óf digitaal, maar het moet print én digitaal zijn.’ Lewzy meent dat een goede nieuwsbrief vier functies heeft.
 
1. Ze beschrijven hoe donateurs een verschil maken
Goede nieuwsbrieven beschrijven hoe donateurs een verschil maken en dat doen ze door meeslepende foto's, aandachttrekkende krantenkoppen en geweldige verhalen. Het is een ideale plek om boeiende, goed gestructureerde verhalen te delen over degenen die met hun bijdragen geholpen werden dankzij de hulp van de gulle lezers. Doorbreek dus de cyclus van dezelfde zichzelf feliciterende non-profitorganisaties en start met storytelling.
 
2. Donateurs zien zichzelf terug
Zelfs als organisaties zich kunnen bedwingen om alleen maar jubelverhalen over zichzelf te vertellen en donateurs in het zonnetje zetten, zie je toch veel society-achtige pagina’s met bekende gezichten. Ook wordt de diversiteit van donateurs niet weerspiegeld, of dat nu gaat om etniciteit, religie, handicap, seksuele geaardheid, genderidentiteit of socio-economische status. Wanneer een donateur zich niet herkent in jouw nieuwsbrief, zal hij zich niet met de organisatie verbonden voelen. Vertel daarom verhalen van zoveel mogelijk verschillende typen donateurs of die nu veel, weinig, vaak of minder vaak doneren.
 
3. Ze zijn gemakkelijk te lezen
Zelfs als je fantastisch werk levert door meeslepende verhalen te vertellen en donateurs te laten zien hoe ze een verschil hebben gemaakt, is dat voor niets als oudere mensen het niet kunnen lezen. Door de vergrijzing komen er steeds meer senioren bij en de VN voorspellen dat het aantal mensen in de wereld van zestig jaar of ouder in 2030 met 56 procent zal groeien. Om die groep te bereiken, is het slim kleuren te gebruiken met een hoog contrast. Zwart-wit op een witte achtergrond is het best leesbaar. Als je toch gekleurde tekst gebruikt, beperk deze dan tot koppen, titels en gemarkeerde delen. Het lettertype moet bij voorkeur tussen de 12 en 18 punten zijn. Vermijd ingewikkelde of decoratieve lettertypen en kies er een met gemakkelijk te herkennen hoofdletters en kleine letters. Zorg voor veel witruimte, ook tussen de tekstregels.
 
4. Vier pagina's en een retourenvelop
Als je overweegt een goede nieuwsbrief in te zetten, lees dan eens het boek van Tom Ahern: Making Money with Donor Newsletters. Ahern gaat daarin op zoek naar een beproefde aanpak waarmee non-profits, zowel groot als klein, miljoenen dollars hebben opgehaald met hun nieuwsbrieven. Zo blijken ze allemaal aan een aantal regels te voldoen: ze zijn voorzien van een antwoordkaart of -envelop, ze zijn maximaal vier pagina’s en de artikelen zijn kort en voorzien van duidelijke koppen en tussenkoppen. Zo simpel kan het zijn.
 
(Bron: Bluesky Philanthropy)