Nierstichting sluit alliantie met Spa

11 mei 2006
Nieuws | | Goede doelen

Onlangs gingen mineraalwaterproducent Spa en de Nierstichting een samenwerkingsovereenkomst aan van (minimaal) drie jaar. De sponsorovereenkomst levert de Nierstichting de nodige financiële middelen op. Bovendien zal het logo van de stichting gevoerd gaan worden op de halve en anderhalve liter flessen Spa Reine. Het tumult rond de Hartstichting en Becel liet recentelijk zien dat een dergelijke zichtbare samenwerking met het bedrijfsleven niet gevaarloos is. In hoeverre houdt de Nierstichting al vooraf rekening met de afbreukrisico’s?

Spa en de Nierstichting hebben elkaar gevonden omdat zij beiden het bewustzijn omtrent het belang van het drinken van voldoende water willen vergroten. De voorlopig meest zichtbare manier waarop dat gaat gebeuren is door het plaatsen van een gezamenlijk logo en de leus ‘Water zuivert je lichaam’ op de flessen mineraalwater van Spa.

Onderzoek en preventie
Zowel Spa als de Nierstichting toonden zich in een persbericht buitengewoon enthousiast over de gesloten overeenkomst. Spa noemt de Nierstichting “een actieve, synpathieke partner” en de Nierstichting vindt dat Spa Reine als merk en product goed aansluit bij de Nierstichting. Bovendien biedt de overeenkomst extra inkomsten die “hard nodig zijn voor het realiseren van onze plannen.” Het geld zal niet alleen aangewend worden voor het zoeken naar structurele oplossing van nierziekten, maar ook gebruikt worden voor preventie.

Iedereen blij, zo lijkt het. Maar is het niet reëel om te veronderstellen dat aan de samenwerking ook risico’s kleven? De Hartstichting kreeg onlangs het verwijt te verwerken dat het zich had uitgeleverd aan de commerciële doelstellingen van Becel. En of je het nu linksom of rechtsom draait: Spa is een commercieel bedrijf dat niet in eerste instantie opereert vanuit ideële overwegingen, maar toch meer belang zal hechten aan omzet en winst. Nierstichting-directeur Paul Beerkens: “Zo redenerende is iedere sponsorovereenkomst met een commerciële partij per definitie uitgesloten. Voor ons is het belangrijkste dat Spa geld geeft dat we kunnen aanwenden voor het verrichten van onderzoek. En ja, aan iedere sponsorship kleeft een risico. Ik denk echter dat nieren en water in elkaars verlengde liggen. In die zin ligt de samenwerking voor de hand.”

Product aanprijzen
De Hartstichting figureert met haar logo op kuipjes Becel Pro-Activ. Hetzelfde doet de Nierstichting nu op flesjes Spa. De indruk is dan snel gewekt dat de Nierstichting een commercieel product aanprijst. Beerkens: “Die indruk bestrijd ik. Het is waar dat we ook Spa Reine een goed en gezond product vinden. En vooral ook een sterk merk. Maar we zeggen niet dat we het een beter product vinden dan andere producten. Waarom we dan bij Spa op de flesjes staan? Spa was de partij die langskwam en geïnteresseerd bleek in samenwerking. Zo eenvoudig is het. We prijzen niet het product aan. We communiceren het belang van het drinken van voldoende water.”

Hoe wordt de perceptie van het publiek gemanaged? Is er in de communicatie rekening gehouden met afbreukrisico’s en mogelijke negatieve beeldvorming?  Beerkens: “Vooraf hebben we goed nagedacht over de risico's. Zoals gezegd: je kunt risico’s nooit helemaal uitsluiten. Ik denk dat het belangrijkste is dat we helder communiceren over wat we doen en waarom. Dan ben je negatieve beeldvorming voor. Je noemde het voorbeeld van de Hartstichting en Becel. Ik denk dat het gaat om twee onvergelijkbare zaken. Over de gezondheidseffecten van plantesterol is in de wetenschappelijke wereld onenigheid ontstaan. Dergelijke problemen verwacht ik hier niet niet. De wetenschappelijke claim dat water gezond is lijkt me onomstreden. ”

Welk bedrag er door Spa tijdens de drie jaar die de overeenkomst in eerste instantie beslaat op tafel wordt gelegd wil Beerkens niet zeggen. Blijven de gezamenlijke activiteiten beperkt tot het Spa/Nierstichting-logo op de flesjes? “Nee, het is zeker de bedoeling dat we samen ook andere activiteiten zullen gaan ontplooien,” zegt Beerkens. “Op dit moment wordt echter nog gesproken over hoe we aan dit voornemen concreet invulling gaan geven.”

Meer informatie op: www.nierstichting.nl