Newsfeeds op Facebook: hoe bereik je je doelgroep?

Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuws in de newsfeed van je doelgroep terecht komt?
Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuws in de newsfeed van je doelgroep terecht komt?
19 januari 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Mark Zuckerberg kondigde onlangs aan dat Facebook het algoritme voor de newsfeeds gaat veranderen om mensen dichter bij elkaar te brengen. Slecht nieuws voor bedrijven en goede doelen, zo lijkt het. Kirsty Marrins van Lightful meldt dat dit niet het geval is: ‘Met de juiste strategie kun je ervoor zorgen dat ook jouw nieuws gezien wordt.’ Ze legt uit hoe je dat doet.
 
Facebook verklaarde over de verandering dat het medium bedoeld is om verbonden te blijven met de mensen die belangrijk voor hen zijn. Veel mensen klaagden erover dat berichten van familie en vrienden in hun newsfeed werden ondergesneeuwd door merken, media en bedrijven. Facebook gaat er nu voor zorgen dat het algoritme prioriteit geeft aan vrienden, familie en groepen. Er worden nog steeds pagina’s in de feed getoond, maar daar moet wat harder voor gewerkt worden.
 
Uitdaging en kans
Marrins zegt dat goede doelen de veranderingen als een uitdaging en kans moeten zien. ‘Alles wat Facebook probeert te doen is communicatie en betrokkenheid zinvoller maken en dat is alleen maar goed. Je paginabereik kan inderdaad afnemen, maar de focus ligt op het creëren van meer betrokkenheid bij diegenen die je inhoud leuk vinden, becommentariëren en delen.’
 
Haar tips:
Voer een inhoudscontrole uit. Bekijk al je Facebook-berichten in de afgelopen zes maanden tot een jaar. Welke waren het meest succesvol? Zijn er thema's, zoekwoorden of speelt een bepaald type inhoud meer een rol bij jouw publiek?
Kijk naar je ‘concurrenten’. Wat doen andere goede doelen op Facebook? Wat lijkt te werken (of niet) voor hen? Is er iets dat je kunt leren van hun aanwezigheid op Facebook?
Maak een Facebook-contentstrategie. Hierin kun je opnemen wat je van je audit en je concurrentbeoordeling hebt geleerd.
Overweeg een groep te maken. Als u op zoek bent naar een manier om echt een online community te maken, kunt u overwegen om een ​​groep (of groepen) voor uw donateurs te maken.
Minder wordt meer. Focus op kwaliteit boven kwantiteit. Besteed meer tijd aan het maken van de inhoud en zorg ervoor dat het is wat je publiek wil, in plaats van dat je elke dag iets vindt dat je wilt posten.
Start een gesprek. Als jouw inhoud discussies oplevert, laat Facebook ze zien in de newsfeeds van mensen. Stel dus een vraag of maak een enquête. Hoe meer mensen reageren of hun vrienden taggen in uw berichten, hoe meer mensen uw inhoud te zien krijgen.
Vraag mensen om je pagina te volgen. Er zijn veel mensen die zich niet bewust zijn dat ze een pagina kunnen volgen om ervoor te zorgen dat ze altijd hun berichten zien. Vraag dus je donateurs om je te volgen. Dat hoeft niet eens op Facebook, maar kan ook via bijvoorbeeld een e-mailnieuwsbrief.