Nederlandse Loterij de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL.

Nederlandse Loterij de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL.
Nederlandse Loterij de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL.
27 september 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Nederlandse Loterij is de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL, de overeenkomst werd vorige week in het Arnhemse GelreDome door 28 sportbonden bekrachtigd. NOC*NSF kiest voor het eerst voor een hoofdsponsor voor TeamNL, om sport structureel te ondersteunen en bij te dragen aan het realiseren van de ambitie van NOC*NSF om Nederland in beweging te krijgen en over tien jaar het sportiefste land ter wereld te zijn.

Het belang van sporten en sportief bewegen is door de coronacrisis nog duidelijker geworden. De sportdeelname is sterk teruggelopen en herstelt nog onvoldoende. In de Sportagenda 2032 stelt NOC*NSF hoge doelstellingen voor de komende 10 jaar: Nederland staat met TeamNL in de top 10 van topsportlanden, 14 miljoen mensen beleven wekelijks plezier aan sport en 12 miljoen mensen sporten en bewegen drie keer per week. Excellerend als topsporter, individueel sportend of in een team, als vrijwilliger of supporter.

Marc van den Tweel, algemeen directeur NOC*NSF: “Met een partner als Nederlandse Loterij, die al zo lang een directe verbinding heeft met de sport in ons land, kunnen we de komende tien jaar resultaten boeken die een zichtbaar effect gaan hebben op de samenleving. We stellen een duidelijke ambitie die de topsport verbindt met de gehele sector, waarbij de topsport een belangrijke inspiratiebron is.”

Sponsoring online kansspelaanbieders aan banden
Van het feit dat in de politiek momenteel wordt gepleit om sponsoring door online kansspelaanbieders de komende jaren aan banden te leggen (vanaf 2024 zou sponsoring van evenementen en programma’s worden verboden, een jaar later ook de sponsoring van sportclubs en -locaties), verwacht Van den Tweel geen problemen: "Nederlandse Loterij valt niet in de categorie risicovolle kansspelen, is niet verslavingsgevoelig. We maken ons geen zorgen over de gevolgen van de discussie en zien eventuele wetswijzigingen met vertrouwen tegemoet.’’ 

Structurele bijdrage aan sport
Het tienjarig contract met Nederlandse Loterij staat los van de vaste, wettelijk geregelde jaarlijkse afdracht vanuit de loterijgelden naar de sport in z’n geheel; afgelopen jaar was dat een recordbedrag van ruim 50,4 miljoen euro. De jaarlijkse afdracht van loterijgelden is onmisbaar bij het organiseren van de sport in Nederland. Met deze sponsorovereenkomst voor de komende tien jaar levert Nederlandse Loterij een structurele extra bijdrage aan de Nederlandse sport. 

Niels Onkenhout, CEO Nederlandse Loterij: “TeamNL verbindt Nederland en zorgt voor een nationaal gevoel van trots, met topprestaties op EK’s, WK’s, de Olympische Spelen en Paralympische Spelen. TeamNL beweegt daarmee een nieuwe generatie om te gaan sporten. De sport is de oprichter van wat Nederlandse Loterij nu is. Door een tienjarige samenwerking aan te gaan met TeamNL versterken we de hele Nederlandse sport en kunnen we nog meer betekenen voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland.”

Arno de Jong, CMO Nederlandse Loterij: “TeamNL is het beste dat ons land 365 dagen per jaar in oranje vertegenwoordigt op internationaal topsportniveau. En daarmee een inspiratie voor iedereen in Nederland. Nederlandse Loterij is historisch verbonden met de Nederlandse sport. We noemen ons niet voor niets de allergrootste supporter van sport. Die band maken we de komende tien jaar nog beter zichtbaar.”