“Nederlanders verwachten meer maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven”

22 maart 2012
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTERDAM (22 maart) - Bedrijven moeten meer aandacht besteden aan het bestrijden van hebzucht en armoede. Dat is de mening van de meeste Nederlanders, volgens de Maatschappelijk Imago Monitor dat jaarlijks het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven onder het Nederlands publiek in kaart brengt. Er werd een steekproef gehouden onder 2.640 Nederlanders tussen achttien en zeventig jaar.

De Maatschappelijk Imago Monitor is een initiatief van SE Consultancy en Motivaction en werd voor de derde keer uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat 81 procent van de Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu.

Welvaart beter verdelen
Vergeleken met vorig jaar wordt nu meer aandacht van het bedrijfsleven gevraagd voor maatschappelijk-economische onderwerpen: welvaart (van 50 procent in 2011 naar 55 procent nu), armoedebestrijding (van 38 procent naar 45 procent), het bestrijden van hebzucht (van 30 procent naar 34 procent), en aandacht voor achterstandsgroepen (van 30 procent naar 33 procent). Dit zijn ook de gebieden waarop Nederlanders het vaakst vinden dat bedrijven hun maatschappelijke rol onvoldoende waarmaken: bedrijven worden opgeroepen de welvaart beter te verdelen.

Gemiddeld rapportcijfer: onvoldoende
Het gemiddelde rapportcijfer dat Nederlanders geven aan de dertig grootste Nederlandse bedrijven voor hun prestaties op het gebied van mens, maatschappij en milieu, blijft dit jaar steken op een 5,5. De top drie van meest maatschappelijk betrokken bedrijven bestaat uit Campina (rapportcijfer 6,4), Rabobank (6,2) en zorgverzekeraar CZ (6,0). Van de onderzochte maatschappelijke programma’s scoort het Ronald McDonald Kinderfonds het sterkst: dit is het bekendste, meest aansprekende en meest gewaardeerde maatschappelijke programma.

Financieel gedrag
Bas van Haastrecht van SE Consultancy: “Een goed maatschappelijk profiel wordt door allerlei aspecten bepaald. Het financieel gedrag van bedrijven is al langer bron van zorg onder het publiek, maar de toename van deze zorg is opvallend. Het duidt er ook op dat Nederlanders de impact van het maatschappelijk gedrag van bedrijven meer en meer op zichzelf betrekken. Een ‘ver van m’n bed’-thema als klimaat is bijvoorbeeld duidelijk minder belangrijk geworden.”

Bedrijven moeten teruggeven aan samenleving
Nederlanders verwachten dat bedrijven ook actief iets teruggeven aan de samenleving. 56 procent wil dat bedrijven goede doelen en maatschappelijke organisaties ondersteunen met inzet van geld, mensen of hun producten en diensten. Dit was in 2011 nog 52 procent. “Men verwacht van bedrijven niet alleen een grotere rol in welvaart, maar ook in welzijn. Deels ook omdat de overheid zich terugtrekt. Programma’s waarin bedrijven zich inzetten voor de samenleving worden steeds bekender en zijn goed gewaardeerd”, aldus Van Haastrecht. 

Klik hier om het rapport te downloaden.