Nederlanders bewust van noodzaak sponsoring Spelen

Nederlanders bewust van noodzaak sponsoring Spelen
Nederlanders bewust van noodzaak sponsoring Spelen
24 juli 2012
Nieuws | | Sponsoring

65 Procent van de Nederlanders is zich ervan bewust dat sponsors nodig zijn om de Spelen mogelijk te maken. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Mindshare onder 35.000 consumenten in 36 landen.

Het grootst is het begrip voor de noodzaak van sponsoring in Colombia, de Filipijnen, Venezuela, Mexico en Zuid-Afrika, met meer dan 75 procent. In Zweden, Zuid-Korea, Hong Kong en Denemarken kan minder dan de helft van de bevolking zich erin vinden dat sponsoring noodzakelijk is.


Irritatie
Toch zijn het niet deze landen waarin men zich ergert aan de hoeveelheid reclame en bedrijfslogo’s tijdens de Spelen. Alleen in Australië, Frankrijk en India ligt de irritatie hoog, en dan nog altijd onder de vijftig procent. De Spelen zo toegewijde Chinezen zijn het meest tolerant: van deze ruim een miljard kijkers vindt ‘slechts’ vijftien procent de hoeveelheid reclame vervelend. Tien procent van de Chinezen geeft zelfs ruiterlijk toe dat zij een beter gevoel krijgen bij een merk als het de Spelen sponsort. Hierin staan ze niet alleen. Ook in Turkije, Indonesië, Peru en de Filipijnen draagt zichtbaarheid rond de Olympische Spelen positief bij aan het gevoel bij een merk.

Warmer plekje
Nederland is met 38 procent licht bovengemiddeld kritisch over de mate waarin we tijdens het kijken naar dit sportevenement geconfronteerd worden met de commercie. Nederlanders zijn slecht in het toegeven dat een merk door zichtbaarheid rond de Spelen een warmer plekje in ons hart verdient. Waar gemiddeld 26 procent van de wereldbevolking wel open staat voor beïnvloeding door sponsors, zijn we in Nederland het meest overtuigd van onze immuniteit hiervoor: slechts 7,6 procent van ons denkt een beter gevoel te krijgen over sponsorende merken.