Duidelijkheid over donatie telt het zwaarst

2 juni 2010
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTELVEEN (2 juni) - Duidelijkheid over het gebruik van de donatie is voor 46% van de Nederlanders de belangrijkste overweging bij het steunen van een ontwikkelingsorganisatie. Hiermee weegt het voor de meeste mensen zwaarder dan de reputatie van de ontwikkelingsorganisatie. Dit blijkt uit een onderzoek van Ruigrok - Netpanel, uitgevoerd in opdracht van de 1%CLUB.

Bijna de helft van de Nederlanders zegt geld te doneren aan ontwikkelingsorganisaties. Toch blijven Nederlanders kritisch ten opzichte van deze organisaties. Voorheen was de reputatie van een organisatie voldoende om het vertrouwen te krijgen. Nu willen mensen horen wat er met hun donatie gebeurt en zien wat ermee bereikt wordt.

Actief betrokken
Ook willen Nederlanders steeds vaker actief betrokken worden bij ontwikkelingssamenwerking. Op dit moment zegt slechts 7% van de mensen bij te dragen aan ontwikkelingssamenwerking door iets te doen. Terwijl maar liefst 28% van de mensen juist het liefst zou willen bijdragen door actief te worden betrokken.

Verdeeld over nut
Nederlanders zijn verdeeld over het nut van ontwikkelingssamenwerking. Terwijl 39% van de Nederlanders van mening is dat ontwikkelingssamenwerking de situatie verbetert, denkt 36% van de mensen dat ontwikkelingssamenwerking geen effect heeft. En 12% van de mensen denkt dat de situatie in ontwikkelingslanden er zelfs door verslechtert.

Millenniumdoelstellingen
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders bekend is met de Millenniumdoelstellingen. Dit zijn acht concrete doelen die in het jaar 2000 zijn ondertekend door 189 regeringsleiders om vóór 2015 armoede, ziekte en honger terug te dringen.

1%CLUB
Aan het onderzoek hebben 647 mannen en vrouwen tussen de 18 en ouder meegedaan. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd en opleiding. Opdrachtgever van het onderzoek, de 1%CLUB, is een online marktplaats die ontwikkelingsprojecten koppelt aan mensen, geld en kennis.