Nederland koploper op LinkedIn

Nederland koploper op LinkedIn
Nederland koploper op LinkedIn
31 augustus 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Nederlanders voeren de toon aan op LinkedIn. Dat blijkt uit een onderzoek van Jan Willem Alphenaar, trainer en spreker bij de Social Media Academy. Hij onderzocht 44 landen in Europa. In Nederland heeft maar liefst 74,5 procent van de totale beroepsbevolking een LinkedIn-profiel ten opzichte van 50 procent van de overige landen in de top tien. 
 
‘Voor mijn trainingen en lezingen over LinkedIn doe ik regelmatig onderzoek op LinkedIn naar het gebruik in een bepaalde regio, sector of land’, zegt Alphenaar in MarketingFacts. ‘Dat doe ik met behulp van Sales Navigator (de betaalde sales-tool van LinkedIn). Afgelopen zomer ben ik in het totale LinkedIn gebruik van 44 Europese landen gedoken. En wat blijkt, op bijna alle vlakken zijn wij Nederlanders oppermachtig.’
 
Zuid-Europa blijft achter
Alphenaar onderzocht eerst welke landen er precies onder Europa vallen, hoeveel inwoners zij hebben en hoe groot de beroepsbevolking is. Tussen de Europese regio’s blijken grote verschillen te zijn. Alphenaar: ‘Waar West- en Noord-Europa nagenoeg gelijk optrekken, blijft Zuid-Europa een beetje achter. In Oost-Europa is duidelijk sprake van een opkomende markt. Qua gebruik onder de beroepsbevolking en activiteiten lopen ze ver achter op de rest van Europa. Dit is vooral terug te vinden in het gebruik bij Rusland. Daar heeft slechts 8 procent van de beroepsbevolking een LinkedIn-profiel.’
 
Onverwachte toppers
Nederland is koploper. In Nederland heeft maar liefst 74,5 procent van de totale beroepsbevolking een LinkedIn-profiel. In de top tien hebben alle landen een penetratie onder de beroepsbevolking van ruim 50 procent. ‘Wij Nederlanders zijn, vergeleken met de andere Europeanen, heel actief op LinkedIn. Eén op de zeventien Nederlandse gebruikers heeft de afgelopen maand een update geplaatst. Ook in Luxemburg is ruim 5 procent van de gebruikers actief aan het delen. Voor een vakantieperiode is dat een goede score. Helaas is het niet mogelijk om data te verzamelen over de interactie.’
 
Het volledige onderzoek kun je gratis downloaden
 
(Bron: MarketingFacts)