NDP: donateursvertrouwen in de lift

6 oktober 2014, 04:00
NDP: donateursvertrouwen in de lift
NDP: donateursvertrouwen in de lift
Uit nieuwe cijfers van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) blijkt dat het vertrouwen in goede doelenorganisaties zich ook in het 3e kwartaal van 2014 positief blijft ontwikkelen. Het consumentenvertrouwen daalde in dezelfde periode wel licht.

Het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) hield in september weer een meting onder donateurs. Aan de hand van een aantal vragen is de ontwikkeling van het vertrouwen in goede doelenorganisaties in de laatste drie maanden gemeten. Uit die meting blijkt dat we nog steeds niet terug zijn op het oude niveau, maar dat het vertrouwen in het laatste kwartaal toch weer licht gestegen is van -36 naar -30. Daarmee zit het vertrouwen voor het vierde achtereenvolgende kwartaal in de lift.

Vragen
Het panel kreeg drie extra vragen voorgelegd: Hoeveel vertrouwen heeft u in de volgende instanties? De tweede vraag was: zou u bereid zijn om uw favoriete goede doel aan te bevelen bij vrienden, collega’s of kennissen? En tot slot de laatste vraag: verandert ‘kerst’ iets aan uw bereidheid om aan goede doelen te geven?

Superpromotors
Het vertrouwen in instanties laat op een aantal punten interessante ontwikkelingen zien. Op de volgende vraag geeft meer dan de helft van de donateurs aan het goede doel wel in eigen kring te willen aanbevelen. 36 procent hiervan zegt dit zeer waarschijnlijk te gaan doen. Deze groep van zogenaamde ‘superpromoters’ is voor goede doelenorganisaties van groot belang omdat zij (kunnen) zorgen voor nieuwe aanwas van donateurs en vrijwilligers. Het is voor goede doelenorganisaties de kunst om de superpromotors onder hun donateurs te kennen, optimaal te waarderen en in te zetten als ambassadeur.

We geven niet méér met kerst
Een andere opmerkelijke uitkomst van de meting, is dat de donatiebereidheid in de kerstperiode niet hoger lijkt te liggen dan in de rest van het jaar. Dit strookt niet helemaal met de praktijk: de kerstperiode is voor goede doelen traditioneel de beste wervingsperiode van het jaar. Hierin kan meespelen dat mensen sociaal wenselijke antwoorden geven, maar ook dat ‘schuldgevoel afkopen’ wel meespeelt, maar niet bewust.  

Download het gehele rapport (pdf)
gerelateerde items