NDP: Donateursvertrouwen nog steeds niet uit dal

Er moet nog hard gewerkt worden aan het donateursvertrouwen.
Er moet nog hard gewerkt worden aan het donateursvertrouwen.
17 februari 2017
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Cijfers van Het Nederlandse Donateurspanel (NDP) wijzen uit dat het donateursvertrouwen in het laatste kwartaal van 2016 iets is gestegen. Waar het in september nog -17 was, is het nu -16. Nog steeds negatief dus. Het blijft bovendien ver achter bij het consumentenvertrouwen dat sinds april een +10 vertoont. Een pluspuntje zijn de jongeren: die hebben meer vertrouwen in de sector en zeggen ook meer te doneren, aldus het NDP.
 
Respondenten is de vraag gesteld in hoeverre zij meer vertrouwen hebben gekregen in goede doelenorganisaties in 2016. Van de mensen die antwoordden dat ze meer vertrouwen hebben gekregen, is meer dan de helft jonger dan dertig jaar (55 procent). Binnen die groep is de vertegenwoordiging van vijftigplussers het kleinst met vijf procent.
 
Jongeren zijn de toekomst
Jongeren zijn over de hele linie positiever, meldt het NDP. Niet alleen is hun vertrouwen in de sector groter, ze hebben verhoudingsgewijs ook meer gedoneerd dan oudere doelgroepen. Het NDP merkt daarbij op op te geven wat donateurs zeggen te doneren, maar geeft geen inzicht in het daadwerkelijke geefgedrag.
De jongere doelgroep staat bovendien open om op een nieuwe, eigentijdse manier benaderd te worden. De onderzoekers vroegen hoe donateurs het liefst benaderd willen worden door goede doelenorganisaties. Benadering aan de deur, op straat en via de telefoon zijn niet populair. Een benaderingswijze per post en per e-mail hebben absoluut de voorkeur, zo toont deze meting.
 
Gestelde doelen realiseren belangrijk
Voor Nederlanders is belangrijk dat goede doelen gestelde doelen ook daadwerkelijk realiseren (39 procent) en dat zij hiervoor een duidelijk plan hebben om dit te behalen (44 procent). Dat vinden Nederlanders op dit moment belangrijker dan het gebruikmaken van wetenschappelijk bewezen methoden of het zoeken van samenwerking met andere goede doelen die werkzaam zijn op hetzelfde terrein. Vooral de doelgroep zestif jaar en ouder vindt het belangrijk dat goede doelen hun gestelde doelen ook daadwerkelijk realiseren. Daarbij vinden zij het ook heel belangrijk dat de organisatie een duidelijk plan heeft om dit te behalen. Dat aspect vinden ook jongeren belangrijk.
 
Voornemens voor 2017
Respondenten geven eind 2016 aan dat zij de komende twaalf maanden hetzelfde (70,3 procent) of minder (14,8 procent) gaan doneren. Daarnaast verwachten zij dat de Nederlandse bevolking in 2017 hetzelfde (34,4 procent) of minder (31,6 procent) zal doneren. Gevraagd naar de waarschijnlijkheid om te doneren geeft 54 procent van de respondenten aan dit waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk in 2017 weer te doen. Het gemiddelde cijfer op een schaal van 1 tot 10 betreft een 7,2.
 
Over het Nederlandse Donateurspanel
WWAV, bureau voor creatieve marketing en communicatie voor non-profits, voert elk kwartaal een meting uit onder het Nederlandse publiek over het donateursvertrouwen. De index van het donateursvertrouwen wordt bepaald op basis van vijf vragen over het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen. De methodiek van Het Nederlandse Donateurspanel is afgeleid van de maandelijkse meting van het consumentenvertrouwen door het CBS.
 
Klik hier voor het volledige rapport.
 
Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.