Goede doelen lanceren nalatenschapscampagne 'Toegift'

Twee op de drie Nederlanders overweegt na te laten aan een goed doel, maar 28 procent vindt het geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken.
Twee op de drie Nederlanders overweegt na te laten aan een goed doel, maar 28 procent vindt het geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken.
20 november 2017

89 goede doelen hebben een nieuw platform opgericht om mensen aan te moedigen goede doelen op te nemen in hun testament. Op toegift.nl staat hoe mensen geld of spullen kunnen nalaten en aan welk goed doel. De organisaties willen mensen inspireren het gesprek met familieleden aan te gaan over nalaten aan een goed doel.
 
Inkomsten uit nalatenschappen nemen jaarlijks toe. Zo werd er volgens het Bureau Nalatenschappen in 2015 nog 61,4 miljoen nagelaten; in 2016 was dat al 77,7 miljoen. De deelnemende goede doelen aan toegift.nl merken dat ook. De opbrengsten uit erfenissen bedroegen vorig jaar bij Unicef 8,7 miljoen euro, ten opzichte van 5,5 miljoen in 2015. Bij KWF Kankerbestrijding wordt dit jaar gerekend op ruim 40 miljoen euro aan geld dat nagelaten wordt op een totale begroting aan eigen fondsenwerving van 120 miljoen euro.
 
Onderzoek
De deelnemende goede doelen lieten daarom een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau The Choice. Daaruit blijkt dat twee op de drie Nederlanders overweegt na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28 procent vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken.
 
Taboe
‘Het zijn nu eenmaal geen makkelijke kwesties’, zegt Mischa Stubenitsky. Hij is woordvoerder bij het KWF Kankerfonds en spreekt namens de goede doelen. ‘Er rust een soort taboe op. Met de campagne willen we mensen inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan. Hiermee zeggen we: trek de agenda's en ga er even voor zitten met familieleden. Vertel hen wat je belangrijk vindt. Dan snappen de nabestaanden ook waarom je na je dood iets aan goed doel zou willen schenken.’
 
Bekijk hier alle aangesloten goede doelen.
 
(Bron: NOS, RTLZ, Adformatie)