MVO leidt tot meer innovatie

11 januari 2007
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Dat maatschappelijk verantwoord ondernemen goed is voor het bedrijfsimago, is bekend. Onderzoek dat aan de Universiteit van Twente is uitgevoerd laat zien dat bedrijven die een stevig accent leggen op MVO echter ook beter in staat zijn om te innoveren en betere prestaties leveren. FM belde met onderzoekster Toos Hofstede.


Wat was het doel van het onderzoek?

 


Hofstede: "Ik wilde weten in hoeverre maatschappelijk verantwoord ondernemen geintegreerd is in de kernprocessen van bedrijven. Wat zijn de drijfveren van bedrijven? Hoe wordt erover gecommuniceerd? En wat is de impact van maatschappelijk verantwoord ondernemen op de performance? Om een antwoord te vinden op deze vragen heb ik eerst literatuurstudie verricht. Daarna heb ik zes casestudies gemaakt bij zes ondernemingen die actief MVO bedrijven, waaronder bierbrouwer Gulpener en verzekeraar Interpolis."

 


Een van de belangrijkste conclusies die u trekt is dat bedrijven die zich bezig houden met MVO sterker zijn in innoveren. Hoe komt dat?

 


Hofstede: "Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen focussen niet alleen op financiële aspecten, maar hebben ook oog voor sociale en ecologische onderwerpen. Het creëren van waarde staat voorop. Het blijkt dat bedrijven die open staan voor hun omgeving eerder innovatiekansen zien. Daarnaast houden deze bedrijven hun werknemers en externe stakeholders beter tevreden. MVO heeft ook een positief effect op de performance. Een bedrijf dat goede relaties heeft met haar werknemers en haar maatschappelijke omgeving plukt daar de vruchten van. Ecologische, sociale en financiële aspecten houden met elkaar verband."

 


Hoe bent u aan de voor het onderzoek benodigde data gekomen?

 


Hofstede: "Bij bedrijven die bereid waren mee te werken, heb ik managers gevraagd naar hun ervaringen met maatschappelijk verantwoord ondernemen."

 


Is aan het vragen van inschattingen en waarde-oordelen aan managers niet het risico verbonden van te rooskleurige antwoorden? Het gaat hier vaak om stokpaardjes van het management.

 


Hofstede: "Dat risico is inderdaad aanwezig en heb ik geprobeerd te ondervangen door binnen organisaties meerdere personen naar hun bevindingen te vragen. Ik heb daarnaast zelf achtergronden opgezocht en cijfermateriaal gekregen. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn brengen vaak wekelijks in kaart hoe er wordt gepresteerd in cijfermatig opzicht en of er nog bijsturingen nodig zijn."

 


Naschrift: het onderzoek was een afstudeeropdracht. Toos Hofstede is inmiddels afgestudeerd aan de faculteiten Gedragswetenschappen en Management en Bestuur van de Universiteit van Twente. Zij werkt bij het adviesbureau Borger & Burghouts. Meer informatie op: www.inclusive-innovation.nl  

 

MVO