MVO: graag, maar niet ten koste van eigen portemonnee

15 januari 2009
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (15 januari) - Onlangs verrichte het bureau Ruigrok NetPanel namens Wings of Support onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen en de houding van werknemers/donateurs ten aanzien van dit fenomeen. Wat blijkt: MVO zit bij de respondenten goed tussen de oren, maar zodra de eigen portemonnee in zicht komt wordt men voorzichtig.


Eerst de basics. Het merendeel van ondervraagden (75%) weet wat maatschappelijk veranwoord ondernemen is. Waarbij de mannen hoger scoren dan de vrouwen. Een kleine veertig procent zegt werkzaam te zijn bij een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, 46% vindt het logisch dat bedrijven aan MVO doen. En 37% zegt het belangrijk te vinden dat de eigen werkgever goede doelen ondersteunt, 13% vindt het onbelangrijk en 35% is neutraal. Een meerderheid (52%) vindt het geen probleem dat het bedrijf zijn imago en reputatie probeert te verbeteren met het steunen van goede doelen.

 


Hoe zit het met de eigen rol in MVO? Van de respondenten die actief goede doelen ondersteunen vanuit het eigen bedrijf doet 76% dit om iets goeds te doen voor de maatschappij, 21% doet dit omdat men graag de werkgever wil helpen en 5% omdat het verplicht is. Van de werknemers die niet actief meewerken aan de MVO-activiteiten van het eigen bedrijf heeft 82% hier geen duidelijke motivatie voor.

 


Opvallend is ook dat de ondervraagden erg voorzichtig worden wanneer de eigen portemonnee in beeld komt. Slechts 19% vindt dat bedrijven 1% van de winst moeten afstaan ten gunste van goede doelen. En 16% is bereid om 1% van het salaris af te staan voor de goede zaak.

 


Het onderzoek is verricht in opdracht van Wings of Support, een particulier initiatief van de medewerkers van KLM en Martinair. De organisatie steunt plaatselijke initiatieven op KLM-bestemmingen.

 


Zie ook: www.wingsofsupport.nl

MVO