‘MVO-beleid heeft tipping point bereikt’

28 mei 2017
Nieuws | | Organisatienieuws

'Vermaatschappelijking’ is zo’n sterke trend onder bedrijven, dat nu al meer dan de helft van de organisaties invulling geeft aan maatschappelijke doelstellingen. Dat blijkt volgens het blad P+ uit de jongste enquête onder MVO Experts, georganiseerd door het Impact Centre Erasmus. Onderzoeker dr. Karen Maas: ‘Het wordt steeds drukker in het maatschappelijke midden, met organisaties die zich in de richting van een sociale onderneming bewegen.’

De eerste resultaten van de laatste vragenlijst voor MVO Experts bevestigen de trend van vermaatschappelijking en hybridisering van bedrijven in Nederland. Van de organisaties waar de MVO experts die de vragenlijst hebben ingevuld werken, is 42 procent ‘financieel gedreven’, 49 procent ‘maatschappelijk gedreven’ en 9 procent een familiebedrijf of een coöperatie.

Onderzoekster dr. Karen Maas in P+: ‘De manier waarop organisaties doelstellingen bepalen, formuleren en invulling geven aan deze doelstellingen varieert per bedrijf. Opvallende bevindingen zijn dat de ‘people’ dimensie sterk aan aandacht heeft gewonnen. Ook is er een duidelijke verschuiving van doing no harm naar doing good. De meeste doelstellingen hebben een nationale focus.’

P+ concludeert: ‘Het MVO-beleid heeft een tipping point bereikt. Deze ontwikkeling wordt nog extra versterkt nu bedrijven invulling gaan geven aan maatschappelijke doelen, de Sustainable Development Goals (SDG’s) zoals geformuleerd door de VN. Ook het academische begrip ‘waardecreatie’ krijgt steeds meer praktische inhoud.’

Volgens Maas ‘wordt het steeds drukker in het maatschappelijke midden, met organisaties die zich in de richting van een sociale onderneming bewegen.’

Meer lezen en download van P+ Special 
 
►Bron: People Planet Profit