Meer dan halve Amerikaanse beroepsbevolking is vrijwilliger

18 november 2009
Nieuws | | Vrijwilligers


AMSTELVEEN (18 november) – Hoewel veel bedrijven als gevolg van de recessie fors hebben gesneden in hun donaties, gedijt vrijwilligerswerk door werknemers als nooit te voren.


Dat blijkt uit het Amerikaans onderzoek “Motivating Volunteering in Tough Times,” door LBG Associates en het LBG Research Institute, een adviesorganisatie die het bedrijfsleven helpt met het opzetten van corporate citizenship programma’s.



Vrijwilligen voor de baas

Ongeveer 56 procent van de onderzochte werknemers nam deel aan vrijwilligersactiviteiten die door hun werkgever worden georganiseerd. De meest genoemde drijfveer is persoonlijke betrokkenheid bij de zaak waarvoor ze zich inzetten. Een tweede veel genoemde motivatie is de zorg dat lokale liefdadigheidsinstellingen te lijden hebben onder de recessie.


Gemotiveerder om te vrijwilligen

27 procent van de respondenten zei dat gemotiveerder te zijn voor vrijwilligersactiviteiten dan een jaar terug, net voor de wereldwijde economische crisis. Tegelijkertijd meldde 61 procent dat die belangstelling even groot is als het jaar ervoor.

Zo’n 71 procent van de ondervraagde werknemers gaf aan dat ze zich beter voelen over het  bedrijf waarvoor ze werken door het vrijwilligerswerk. Volgens de deelnemers is de beste manier voor een onderneming om hun vrijwilligersschap te honoreren door te schenken aan de doelen waarvoor zij zich inzetten. Overigens kent slechts de helft van de bedrijven dergelijke programma’s. Van de bedrijven die niet meedoen, zeiden drie van de vier dat ze dat waarschijnlijk wel zouden doen als ze meer wisten over het hoe en wat van dergelijke programma’s.


Vrijwilligerswerk in de baas zijn tijd

Verder blijkt uit het onderzoek dat eenderde van de werknemers was toegestaan om vrijwilliger te zijn tijdens werktijd. 71 procent van de respondenten gaf aan dat ze via e-mail op de hoogte waren gekomen van vrijwilligersactiviteiten.