Marc van den Tweel en de man met de hamer“Je moet zelf het goede voorbeeld geven”

Marc van den Tweel en de man met de hamer“Je moet zelf het goede voorbeeld geven”
Marc van den Tweel en de man met de hamer“Je moet zelf het goede voorbeeld geven”
6 juni 2012
Nieuws | | Fondsenwerving

Toen het Ronald McDonald Kinderfonds vorig jaar besloot een fietstocht te organiseren, sprong ook directeur Marc van den Tweel spontaan op de fiets en ging op pad. Hij haalde de finish, maar dat was volgens Van den Tweel puur op karakter. Afgelopen weekeinde reed hij mee met de tweede editie. Fit en voorbereid, maar ook toen viel het niet mee. “De man met de hamer kom je pas twee dagen later tegen.”

Van den Tweel: “Vorig jaar besloot ik mee te doen om te laten zien dat dit geen fondsenwervend trucje van ons was, maar dat we allemaal persoonlijk commitment hebben. Je moet als organisatie zelf het voorbeeld geven. Die eerste HomeRide was zwaar en heb ik puur op karakter kunnen voltooien. Maar ik werd wel gegrepen door het wielervirus.”

“Jetlaggevoel”
We spreken Van den Tweel twee dagen na het evenement. “Ik heb nu zo’n jetlaggevoel. Het is vreemd, maar tijdens de tocht barst je van adrenaline en ook als je over de finish bent gekomen blijft dat nog lang. Er komt iets in je naar boven dat sterker is dan jezelf als je op die fiets zit. Ik heb het gevoel dat de meeste deelnemers ook echt met hoofd en hart reden en veel minder met hun benen. Ik heb echt nergens last van gehad en ook gisteren ging het prima. Toen had ik het gevoel dat ik ‘m gewoon nog een keer kon fietsen. Maar vandaag blijkt dat je de man met de hamer dus pas na twee dagen tegenkomt.”

Saamhorig evenement
‘Belevingsevenementen’ als de HomeRide zijn wereldwijd succesvol. Een goed voorbeeld is de Alpe D’Huzes, dat vorig jaar 21,1 miljoen euro opbracht. Waarom koos het Ronald McDonald Kinderfonds ook voor een fietstocht? “Dat is een combinatie van factoren geweest. We draaien voornamelijk op steun van het bedrijfsleven. En hoewel het Nederlandse publiek ons enorm waardeert – dat blijkt ook uit peilingen – konden ze tot nu toe eigenlijk vrij weinig voor ons doen. We vroegen er ook nooit naar. Die fietstocht is een mooi saamhorig evenement waar heel veel betrokkenen, zoals ouders, vrijwilligers en ons eigen kantoor, aan mee doen. Het is laagdrempelig, veel mensen fietsen sowieso graag en deelnemers kunnen hun omgeving mobiliseren. De 24 uur staat symbool voor het feit dat wij als organisatie zeven dagen per week en 24 uur per dag in touw zijn in de Ronald McDonald huizen.”

Veel geleerd
Dat Van den Tweel zelf meedoet is geen publiciteitsstunt. “Natuurlijk vind ik, zoals ik al zei, dat je het zelf het goede voorbeeld moet geven, maar meedoen heeft ook het voordeel dat je uit eigen ervaring kunt putten. Je weet wat de deelnemers meemaken en of alles goed georganiseerd is. Bovendien wordt het meer een klassiek fondsenwervend evenement als je als directie langs de lijn staat. Nu gaf het veel meer een gevoel van saamhorigheid. Ik heb er veel van geleerd door zelf deel te nemen. Nu weten we wat kan en richten we ons op nog meer deelnemers volgend jaar.”

“Tien kilo afgevallen”
“Bovendien ben ik nu veel sportiever. Toen ik vorig jaar op de fiets stapte had ik zeker tien jaar niets aan sport gedaan. Het afgelopen jaar is mijn conditie enorm verbeterd en ben ik ook nog eens tien kilo afgevallen. Ook een mooie overwinning.”

Derde editie
Opgeven voor de derde editie in 2013 is nu al mogelijk. “Negen teams hebben zich al aangemeld”, zegt Van den Tweel enthousiast. “Het is niet onze bedoeling de HomeRide uit te laten groeien tot een mega-evenement, maar richting de duizend deelnemers moet wel kunnen.”

OVER DE HOMERIDE
De vijfhonderd kilometer lange tocht voert in zeven etappes in 24 uur van Groningen naar Maastricht, via de Ronald McDonald Huizen in Groningen, Beetsterzwaag, Zwolle, Utrecht, Tilburg, Veldhoven en Valkenburg naar Maastricht. Aan de tweede editie, die afgelopen weekend werd gereden, deden 310 fietsers in 32 teams mee. Enkelen van hen fietsten de volledige vijfhonderd kilometer, maar er kon ook in estafettevorm worden deelgenomen. Er werd een bedrag van € 422.185,- ingezameld voor het Ronald McDonald Kinderfonds, een ruime verdubbeling ten opzichte van de eerste editie in september 2011. Opgeven voor de derde editie kan op http://www.homeride.nl