Volkskrant: Start Foundation achter campagne maakerwerkvan.nu

Verhoeven: 'We halen het probleem op deze wijze uit de bestuurskamers en gooien het op straat.'
Verhoeven: 'We halen het probleem op deze wijze uit de bestuurskamers en gooien het op straat.'
9 februari 2018
Nieuws | | Vermogensfondsen

De Volkskrant maakte vandaag bekend dat maatschappelijk investeerder Start Foundation de afzender is van de campagne `maakerwerkvan.nu’, die sinds vorige week in diverse media te zien is. De publiekscampagne is erop gericht om de 1,7 miljoen mensen met een arbeidshandicap in Nederland meer en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden. Aanvankelijk wilde Start Foundation haar identiteit als afzender niet prijsgeven. Het zou afleiden van de boodschap. Na de onthulling in de Volkskrant vandaag, is dit niet langer ‘geheim’. Overigens meldde diezelfde krant dat de campagne bijna zes ton zou kosten. Dat is onjuist. Start Foundation trok hiervoor nog niet de helft uit.
 
Ondanks een aantrekkende economie, nota’s, wetten en oeverloos gepraat schiet de arbeids(re-)integratie van mensen met een arbeidshandicap geen moer op, vindt Start Foundation. Centraal in de campagne staat een spot waarin mensen met een arbeidshandicap massaal de straat op gaan om hun recht op werk op te eisen. Het filmpje verwijst aan het einde naar de website www.maakerwerkvan.nu, waar mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen. 


Datingsite
‘De site geen platte sollicitatie- of vacaturesite’, benadrukken de makers. ‘Maar een ‘datingsite’ waar de eerste stappen gezet kunnen worden om dit enorme potentieel beter te benutten. Een soort van ‘nudging’: een duwtje in de goede richting. Bijvoorbeeld doordat bedrijven hun deuren openen om in gesprek te gaan met mensen met een arbeidsbeperking.’ Mensen met een beperking hebben volgens een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) eind 2017 twee keer zo vaak geen werk als mensen zonder beperking. 
 
‘Tijd van praten is voorbij’
Jos Verhoeven, directeur Start Foundation: ‘We willen op deze wijze iedereen attenderen op dit probleem en uitnodigen mee te werken aan concrete oplossingen. We halen het probleem op deze wijze uit de bestuurskamers en gooien het op straat. We zullen bedrijven ook gericht benaderen om wensen in te willigen, en dan zetten we best wat druk. De tijd van praten over, is wat ons betreft voorbij.’
 
Bekijk de spot hier.