Toon alles (1)

Hoe het Louvre fondsen online werft om meesterwerken aan te kunnen schaffen 

14 mei 2019, 05:00
Hoe het Louvre fondsen online werft om meesterwerken aan te kunnen schaffen 
Hoe het Louvre fondsen online werft om meesterwerken aan te kunnen schaffen 
S P O N S O R E D  C O N T E N T*
 
‘De eerste keer dat het Louvre aan crowdfunding deed, was ongeveer negen jaar geleden’ aldus Ophelie Peyron, Development Manager van het Louvre. ‘We wilden de Three Graces aanschaffen, een nationale schat, geschilderd in 1531 door Lucas Cranach. De campagne Tous mécenes! - Iedereen is een mecenas! - was een groot succes. Binnen een maand konden we een miljoen euro ophalen. Nu hebben we elk jaar een campagne om het publiek te vragen ons te helpen bij het verwerven van een meesterwerk.’ 
 
Toen het Louvre drie jaar geleden op zoek ging naar een betere tool om online geld op te halen was Ophelie Peyron erbij betrokken. Ze besloten samen te werken met het onlinedonatieplatform iRaiser. ‘De tool heeft een moderne uitstraling, de vormen en velden zijn eenvoudig aan te passen, het is een zeer flexibele oplossing. We zijn nog steeds onder de indruk van het niveau en de expertise die iRaiser heeft als het gaat om onlinedonaties. iRaiser heeft ons voorzien van een innovatieve tool, waarmee we de gegevens van onze donoren kunnen analyseren en campagnes kunnen aanpassen.’
 
Onlinedoneren groeit 
‘Toen we met iRaiser gingen werken, kwam 70% van alle donaties binnen via cheques of offline’, vervolgt Peyron. ‘Nu wordt slechts 30% van de donaties op deze manier gedaan. Het gemak van een donatie via het platform van iRaiser heeft zeker bijgedragen aan deze verandering. We hebben enorm veel tijd bespaard bij het verwerken van de donaties. Ook wij hebben een uitdaging met het beschikbare aantal mensen. Dankzij iRaiser wordt ons werk gemakkelijker gemaakt.’ 
 
Verschillende manieren 
Donors kunnen het hele jaar door een donatie doen, maar het Louvre voert slechts vier maanden per jaar campagne, waarbij verschillende groepen donors worden getarget om het Louvre te helpen een bedrag tussen 800.000 en 2.000.000 euro te werven. Er worden simultaan verschillende manieren toegepast met tegelijkertijd A/B-testen. Door gebruik te maken van de verstrekte data is het mogelijk wijzigingen aan te brengen, zodat de donatie wordt verhoogd. 
 
Ook Japans 
iRaiser ondersteunt verschillende talen, waaronder het Japans. ‘Het herstel van Nike van Samothrake zou niet mogelijk zijn geweest zonder Japanse donors en bedrijven’, zegt Peyron. De campagne van 2013/2014 haalde maar liefst 1 miljoen euro op. 
 
*Wilt u ook adverteren in het DDB Journaal? Neem dan contact op met Johan Dijk: johan.dijk@lenthe.nl of 06-15894245
 
gerelateerde items