Nieuwkomer Lottovate mikt met goede doelenloterij Raffld op millennials

Raffld: motto ‘F*ck Money. Make Memories.’
Raffld: motto ‘F*ck Money. Make Memories.’
13 juni 2018
Nieuws | | Loterijen

Vanmorgen presenteert Lottovate Nederland een nieuwe Nederlandse goededoelenloterij onder de naam Raffld. Deze loterij is een web based applicatie die zich vooral op de millennials (22-36 jaar) richt en draait om het winnen van ‘ervaringen’, zoals reizen en evenementenbezoek in plaats van geld. Lottovate Nederland is met Raffld de eerste nieuwkomer die de tot nu toe gesloten Nederlandse gokmarkt openbreekt met een operationele loterij. De eerste beneficiënten zijn: KNGF Geleidehonden, Ronald McDonald Kinderfonds, Cliniclowns en Conservation International.

Experience centraal

Lottovate werkte al ruim 1,5 jaar aan de opzet van de nieuwe loterij en liet onderzoek doen door Ruigrok NetPanel naar een goede propositie voor de millennial-generatie, een kwart van de Nederlandse bevolking. Lottovate zag in de uitkomsten van dat onderzoek een bevestiging dat de millennials een nog niet of onvoldoende bediende doelgroep is. Volgens directeur Peter-Paul de Goeij gaat het bij de millennials minder om prijzengeld (15%), maar meer om de ‘experience’ (85%) die zij met vrienden kunnen delen. Volgens Lottovate onderschrijven millennials in grote meerderheid (85%) de stelling ‘Ik word het meest gelukkig van een leven vol mooie ervaringen’.

Belevenis in plaats van geld

Raffled biedt deelnemers dus ‘belevenissen’ in plaats van geldbedragen. Te denken valt dan volgens Lottovate aan avontuurlijke reizen (mountainbiken op IJsland, zelf een sportvliegtuig besturen, parachutespringen), aparte stedentrips, festival-/concertbezoek of wellness-trips in binnen- en buitenland. Deelnemers kunnen zelf aangeven voor welke prijzen (vier categorieën: avonturen, stedentrips, events en ontspanning) ze meedoen, ook bepalen ze zélf welk goed doel ze willen steunen. Uit de enquête zou blijken dat de helft van de millennials dat wil: een keuzemogelijkheid die de bestaande goede doelen-loterijen (nog) niet bieden.

Helft naar het goede doel

Raffld laat over de doelgroep-intenties op zijn website weinig twijfel bestaan onder het motto ‘F*ck Money. Make Memories.’ De inleidende tekst op de homepage luidt: ‘Raffld helpt je fantastische momenten met vrienden beleven door je de gaafste trips en experiences te laten winnen. Mooie herinneringen zijn immers meer waard dan een vette bankrekening! Raffld verloot elke week een epische trip voor vier personen. En het mooie aan Raffld is dat je niet alleen voor jezelf speelt: de helft van de kosten van je lot gaan naar een goed doel van jouw keuze. Win-win!’

Vier start-beneficiënten

Raffld kent een wekelijkse trekking, is ontworpen voor smartphone-gebruik en de kosten bedragen 16 euro per lot. De helft daarvan gaat dus naar een goed doel. Ook is het mogelijk om samen met vrienden een lot kopen.
De nieuwe loterij kent bij de start vier goede doelen-beneficiënten: KNGF Geleidehonden, Ronald McDonald Kinderfonds, Cliniclowns en Conservation International. Gevraagd naar dit bescheiden aantal en de beperkte keuzemogelijkheid zegt De Goeij: ‘Natuurlijk willen wij ook graag meer keuze voor onze deelnemers, en die zal er ook zeker komen, maar voor nu merken we dat goede doelen met ons als nieuwkomer toch even de kat uit de boom willen kijken. En dat fenomeen doet erg denken aan de opstartfase van de Postcode Loterij.’

‘Nieuwe stroom donatiegeld’

Een vraag die De Goeij vaker gesteld krijgt: gaat Raffled nieuwe doelgroepen en dus extra afdracht aan goede doelen realiseren, of juist eten uit het marktdeel van de bestaande goede doelenloterijen?
Peter-Paul de Goeij: ‘Ik herhaal. We come in peace. De loterijkoek is groot genoeg voor iedereen. Door een loterij op te zetten voor mensen die tot nu toe vaak niet meespeelden – de millennials – komt er juist een nieuwe stroom donatiegeld beschikbaar voor goede doelen.’

Nieuw geld voor goede doelen

Volgens Lottovate tonen onafhankelijke berekeningen van onderzoeksbureau RBB Economics aan dat goede doelen zullen profiteren van nieuwe initiatieven op de loterijmarkt. In het persbericht stelt Lottovate: ‘In Nederland draagt elke loterij een wettelijk vastgelegd deel van de inkomsten (50%) af aan goede doelen. Dat kan resulteren in € 250 miljoen extra per jaar voor die (Nederlandse) goede doelen. Ongeveer een kwart van het totale aantal Nederlanders behoort tot de ‘millennials’. 62% speelt maximaal twee keer per jaar mee in een loterij, blijkt uit een enquête, uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Lottovate Nederland. 55% geeft maximaal eens per half jaar aan een goed doel. Gaat een deel van hen loten kopen, dan is dat zeer waarschijnlijk ‘nieuw’ geld voor de goede doelen.’

Break-even

Volgens De Goeij is het zeer onwaarschijnlijk dat de huidige markt zal volstromen met nieuwkomers: ‘Het duurt lang voordat je aan alle – terecht – strenge eisen van de Kansspel Autoriteit hebt voldaan en het vergt ook heel wat voorinvesteringen. Die lopen voor Lottovate al vanaf 2013 zonder dat er inkomsten tegenover staan.’
Gevraagd naar de financiële doelstellingen zegt De Goeij: ‘Het zou al fantastisch zijn als we aan het einde van de huidige licentieperiode op 31 december 2021 een break even-positie kunnen noteren.’

Fairshare Loterijen

Voor wat betreft andere nieuwkomers is het wachten op nieuwe licentiehouder Fairshare Loterijen. De Kansspel Autoriteit (Ksa) heeft een meerjarige vergunning afgegeven voor Fairshare Loterijen. Deze nieuwe loterij wil ook met een nieuw aanbod consumenten meer mogelijkheden geven zelf te kiezen welke doelen zij steunen met de koop van loten. Ook Fairshare heeft, bij monde van general manager Roelant Reizevoort (ex-Lotto) gezegd zichzelf te zien als ‘aanvulling op het bestaande loterijaanbod’ en ‘gaat de partijen ondersteunen die momenteel niet door de reeds bestaande loterijorganisaties geholpen kunnen worden.’
 
►Raffld is te vinden op www.raffld.nl
Lottovate maakt deel uit van de ZEAL Group. ZEAL zetelt in Londen, Verenigd Koninkrijk en zijn aandelen worden verhandeld op de Prime Standard van de Frankfurt Stock Exchange.