Bijzondere samenwerking Lezen & Schrijven met Zilveren Kruis in schuldhulp

Laaggeletterdheid en schulden gaan vaak samen. Zilveren Kruis werkt samen met Lezen & Schrijven om mensen met schulden die niet kunnen lezen, te helpen.
Laaggeletterdheid en schulden gaan vaak samen. Zilveren Kruis werkt samen met Lezen & Schrijven om mensen met schulden die niet kunnen lezen, te helpen.
12 november 2017
Nieuws | | Goede doelen

Verzekerden met een betalingsachterstand hebben vaak moeite met lezen, schrijven en rekenen. Zilveren Kruis deed afgelopen zomer mee aan een pilot in Zwolle om deze mensen te bereiken en waar nodig door te verwijzen naar hulpverleners. De pilot vond plaats in samenwerking met Op Orde Zwolle (het centrale loket voor thuisadministratie van de gemeente Zwolle) en Stichting Lezen & Schrijven.
 
Martine Moeling, procesmanager Communicatie Operations bij Zilveren Kruis: ‘Zilveren Kruis heeft heel veel initiatieven als het gaat om helpen van mensen met schulden. Waar mogelijk doen we dat in samenwerking met anderen, zoals de gemeente Zwolle en Stichting Lezen & Schrijven. Er is een gezamenlijk doel. Wij willen onze klanten van hun betalingsachterstand af helpen en Stichting Lezen & Schrijven en de gemeente Zwolle willen inzicht in mensen die in de schuldenproblematiek zitten en mogelijk laaggeletterd zijn.’
 
Hulp bij lezen van brieven
De pilot bij Zilveren Kruis bestond uit het bellen van zestig klanten met een betalingsachterstand. Dertig daarvan hadden een betalingsachterstand van langer dan zes maanden. De andere dertig hadden een wat kleinere betalingsachterstand. Moeling: ‘Samen met Stichting Lezen & Schrijven was een belscript opgesteld voor de medewerkers van het Debiteuren Service Team. Dit script bevatte vragen waarbij ze mogelijk laaggeletterdheid konden signaleren.’ Een vraag als ‘Begrijpt u deze brief?’ kon leiden tot het aanbieden van hulp bij het lezen van brieven. Het was een leerzame pilot. Er zijn een paar klanten doorverwezen naar Stichting Humanitas.
 
Bruikbare inzichten
Moeling (foto): ‘Het heeft ons bruikbare inzichten opgeleverd. Groot leerpunt van de pilot is dat het essentieel is dat medewerkers van het Debiteuren Service Team een training volgen voor het herkennen van laaggeletterdheid.’


Zilveren Kruis kijkt begin 2018 hoe ze verder gaan naar aanleiding van deze pilot. Moeling: ‘Wij zijn als organisatie intensief bezig met taal en hoe je het beste kunt communiceren met verzekerden. Dat laaggeletterdheid en schulden vaak samengaan weten we inmiddels. Bij een grootschaligere aanpak gaan we medewerkers trainen op het herkennen van laaggeletterdheid. Stichting Lezen & Schrijven kan daar een mooie rol in spelen.’