Leilah Janah: ‘Bedrijven kunnen mensen uit de armoede trekken’

Leilah Janah: ‘Bedrijven kunnen mensen uit de armoede trekken’
Leilah Janah: ‘Bedrijven kunnen mensen uit de armoede trekken’
26 september 2017
Nieuws | | Organisatienieuws

Leilah Janah, door Forbes uitgeroepen tot een van de veertig meest invloedrijke personen in business onder de veertig jaar, is in Nederland. Ze was juryvoorzitter bij de Postcode Lottery Green Challenge afgelopen week en promoot haar boek Give Work, dat vandaag verschijnt.
 
Janah is enthousiast over Nederland. ‘Ik ken geen land dat zo ver is op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen’, zegt ze tegen MT.nl. Als voorbeelden van Nederlandse organisaties met een sociale missie noemt ze onder meer Unilever, de Fairphone, maar ook de Postcode Loterij en het keurmerk Max Havelaar. ‘Er zijn zoveel fascinerende sociale innovaties hier gestart. De hele fairtrade beweging begon eigenlijk in 1988 toen hier in Nederland het keurmerk Max Havelaar in het leven werd geroepen om koffieboeren in Mexico een eerlijke prijs te geven.’
 
Armoede bestrijden met banen
In haar boek wil Janah duidelijk maken dat het creëren van banen de beste methode is om armoede definitief te bestrijden. Ze brengt dat zelf in de praktijk met Samasource, de social enterprise die zij in 2008 oprichtte. Samasource geeft mensen in de sloppenwijken van India, Kenia en Oeganda digitaal werk in de computercentra die de organisatie daar gebouwd heeft. Voor dat werk krijgen zij gemiddeld acht keer meer betaald dan het gemiddelde, lokale loon. Grote bedrijven, voornamelijk uit Silicon Valley, huren Samasource in en betalen de organisatie daarvoor. Dit jaar gaat de omzet van Samasource richting de 15 miljoen dollar. Sinds vorig jaar draait het bedrijf geen verlies meer, waardoor het niet meer afhankelijk is van donaties.
 
‘Bedrijven hebben meer invloed dan overheden’
Janah: ‘Wij verschillen niet zoveel in prijs of kwaliteit van de commerciële bedrijven die dit doen. Dus als je verschillende gelijkwaardige opties heb, waaronder een bedrijf met een sociale missie, waarom zou je dan die niet inhuren? Bedrijven hebben veel meer invloed dan overheden. De tweeduizend grootste bedrijven in de wereld besteden twaalfduizend miljard dollar per jaar aan inkoop van goederen en diensten. Twaalfduizend miljard! Om je een idee te geven, het bbp van heel subsaharisch Afrika is een vijfde van dat. Als we alle bedrijven zoals Unilever zover krijgen om 1 procent van dat immense bedrag spenderen aan ondernemingen met een sociale missie dan kunnen we 12 miljoen mensen per jaar uit de armoede trekken.’
 
Database
Om het bedrijven nog makkelijker te maken om sociale ondernemers in te huren, is Samasource een database aan het bouwen. Janah: ‘Iedereen die verantwoordelijk is voor het inkopen van goederen of diensten bij een bedrijf, kan het verschil maken. Van de bonen in de koffieautomaat tot het brood dat wordt gebakken voor het volgende corporate event. Er zijn zoveel manieren om dit geld goed te besteden. Ik kan me ook voorstellen dat dit voor de vele projectmanagers van grote bedrijven fijn is om sociale ondernemingen in te huren. Veel van hen hebben een uitdagende baan maar vragen zich soms af: waar doe ik het allemaal voor? Door social enterprises in te huren krijgt hun baan misschien opnieuw betekenis.’
 
Titel                     : Give Work: Reversing Poverty One Job at a Time
Auteur                 : Leila Janah
ISBN                    : 9780735211896
Uitgever              : Penguin Publishing Group
Aantal pagina’s   : 272
Prijs                     : $ 22,71
 
(Bron: MT.nl)