En het bleef nog lang onrustig…

4 oktober 2016, 16:00
(Pers)reacties op de vernissage van De Dikke Blauwe3.
(Pers)reacties op de vernissage van De Dikke Blauwe3.
Het was een feestje: de vernissage van de nieuwe jaargids De Dikke Blauwe3 in de Haagse Sociëteit De Witte. Zo'n 120 genodigden waren getuige van de bekendmaking van de winnaars van de Dikke Blauwe 100, de jaarlijkse ranglijst van 'invloedrijkste personen in de wereld van doneren & sociaal investeren': Joop en Janine van den Ende. Ook werd de Nederlandse versie van The Giving Pledge geïntroduceerd: De Blauwe Belofte. Enkele reacties uit de sector op de nieuwe superdikke jaargids.

De nummer een-positie van de Van den Endes is niet veel mensen ontgaan. ‘De jury prijst Janine en Joop van den Ende voor hun werk via de VandenEnde Foundation als 'ondernemende mecenassen', die al meer dan een decennium een voorbeeld zijn van moderne filantropie en een inspiratie voor andere filantropen’, schrijft De Telegraaf. ‘De niet aflatende inzet van J&J van den Ende voor talent en cultuur vandaag in het zonnetje!’, twittert Arthur Japin.
 
De Dikke Blauwe 100
De vermeldingen van Maatschappelijke Alliantie fellows Laurentien van Oranje en Rien van Gendt, bestuursvoorzitter Jan Peter Balkenende, bestuurslid Irene Rompa en voorzitter van het programmabureau Steven van Eijck is niet alleen verdiend, maar werd ook met trots ontvangen. Guus Kramer, directeur van de Maatschappelijke Alliantie: ‘Ik ben trots op onze ambassadeurs. Deze erkenning bevestigt mijn overtuiging dat de Alliantie een serieuze partij is die daadwerkelijk een verschil kan maken op het gebied van het bevorderen van maatschappelijke impact. De Alliantie bestaat pas een anderhalf jaar en het is ons gelukt om op uiteenlopende maatschappelijke thema’s tafels te organiseren en verbindingen te leggen die zonder ons niet waren gelegd. Verbindingen die bijdragen aan meer maatschappelijke impact.’ Over De Dikke Blauwe zegt MA: ‘Een jaargids die in elke boekenkast van de decisionmakers in de Nederlandse filantropie te vinden is: bestuurders, toezichthouders, beleidsmakers, maar ook major donors en hun adviseurs kijken uit naar het naslag- en inspiratieboek dat De Dikke Blauwe is.’
 
Trots
Meike van Nassau Fundraising is trots op haar collega Vera Peerdeman: ‘Trots op @Vera_Nassau met haar vermelding in de top 100 meest invloedrijken in de sector van @DeDikkeBlauwe.’
Ze is niet de enige: ‪’#trots‪ dat onze @MichaelRutgers opnieuw 'een echte opinion leader' is in sector. Met urgente issues. http://bit.ly/2dcDbpF’, twittert het Longfonds. 
 
De Blauwe Belofte
Tijdens de vernissage lanceerden De Dikke Blauwe en Lenthe Foundation een nationale campagne gericht op vermogenden in Nederland onder de titel 'De Blauwe Belofte'.  Deze belofte is geïnspireerd op het Amerikaanse voorbeeld The Giving Pledge van Bill Gates en Warren Buffet. Zij laten vermogenden beloven ten minste vijftig procent van hun vermogen in te zetten voor goede doelen. De Nederlandse adaptie 'De Blauwe Belofte' roept Nederlandse miljonairs op om ten minste tien procent van hun vermogen vrij te maken voor maatschappelijke vrijgevigheid. 'De Blauwe Belofte werd opmerkelijk genoeg (nog) niet ondertekend door Van den Ende’, schrijft Quote.
Kentaa twittert: ‘De Dikke Blauwe doet bijzondere oproep aan Nederlandse miljonairs.’ René Bekkers: ‘Nog een argument voor de blauwe belofte van @DeDikkeBlauwe: met een beetje focus ben je gelijk af van de 'bedeltsunami' op de keukentafel.’

 
gerelateerde items