Laatste Algemene Ledenvergadering Donateursvereniging begin 2007

6 december 2006

Een groep kritische leden blijft het bestuur van de Donateursvereniging vragen om feiten en gegevens rondom de voorgenomen opheffing. De geplande ALV van 7 december vervalt, maar uit een nieuwsbrief (1-12) van de DV blijkt dat het bestuur ergens begin 2007 toch nog een allerlaatste ALV wil organiseren.

Oude én nieuwe vragen

Het onverwachte opdoeken van de Donateursvereniging blijft zorgen voor rumoer. Twee weken geleden schreef een aantal bezorgde leden een brandbrief naar het bestuur. Eind vorige week kregen alle leden een nieuwsbrief van het bestuur, waarin werd aangekondigd dat er ergens begin 2007 toch nog een ALV zal plaatsvinden. De geplande vergadering van 7 december vervalt. De brief roept - het zal niemand verbazen- weer vragen op. Oude én nieuwe.

Draagvlak dubieus

Op 27 november kwamen 7 bezorgde leden bij elkaar om te bespreken wat er nog zou moeten gebeuren om antwoord te krijgen op alle, nog steeds niet beantwoorde vragen. Ook een DV-bestuurslid was erbij.

Betrokken lid Irene Mol: "De kritische leden zijn er wel van overtuigd dat er voor de DV in haar huidige opzet geen draagvlak meer is. Maar dat betekent niet dat we zonder slag of stoot akkoord gaan met de wijze van opheffing. Er zijn gewoon nog te veel onbeantwoorde vragen. Zonder ons initiatief had het bestuur mogelijk de vereniging kunnen opheffen zonder dat er een nieuwe ALV was geweest. Het blijft zeer twijfelachtig of dat wel had gekund."

Mol was lid van de commissie van wijze mensen die na de ALV van 2 november werd ingesteld om nog eens te onderzoeken of een doorstart van de DV mogelijk was. De commissie gaf na korte tijd haar opdracht terug. Voornaamste reden: gebrek aan openheid en gegevens van het bestuur. Een onterecht verwijt, vindt het bestuur.

Alle betrokkenen zijn het er inmiddels wel over eens dat een doorstart momenteel niet realistisch is. Hoogstwaarschijnlijk is er nooit veel draagvlak voor de Donateursvereniging geweest bij ‘gewone donateurs'.

Winst voor kritische leden: ALV en forum

Op twee belangrijke punten hebben de kritische leden gekregen wat zij wilden: er komt nog een opheffings-ALV en er is een forum waarop DV-leden met elkaar in contact kunnen komen.

Op een derde punt hebben de kritische leden en het bestuur elkaar niet gevonden. Op de bijeenkomst van 27-11 deden de aanwezige leden en het aanwezige bestuurslid na lange discussie een dringende oproep aan de twee aanwezige ex-leden van de eerste commissie om terug te komen op hun eerdere besluit en zitting te gaan nemen in een nieuw te vormen commissie, met een nieuw mandaat.

Zwijgplicht

"Ik heb serieus overwogen om in zo'n nieuwe commissie te gaan zitten. Ik dacht: dan zijn er tenminste een paar leden, aangewezen door de ALV, die kunnen proberen zoveel mogelijk onduidelijkheden op te helderen," aldus Irene Mol. "Maar na rijp beraad heb ik besloten om het niet te doen."

Wat Mol het meest tegen de borst stuitte, was het gebrek aan transparantie: "We moesten een ‘simpele geheimhoudingsverklaring' ondertekenen die nog zou worden opgesteld. Bovendien werd beloofd dat de commissie de ‘relevante' documenten zou krijgen. Maar sommige dingen zouden we niet te zien krijgen. Wij hebben best begrip voor de vertrouwelijkheid van sommige sponsor-contracten, maar wij wilden ze dan tenminste wel kunnen verifiëren."

Verschil van mening over mandaat

Ook over het mandaat en de werkperiode van de nieuwe commissie bestond onenigheid. Mol: "Wij wilden de volgende dag beginnen en inzicht verwerven in de gehele geschiedenis van de DV, maar het bestuur ziet zo'n commissie als een kascommissie die pas later de boeken naloopt."

Dat lijkt te kloppen. Esther Jacobs, voorzitter DV, over het mandaat van de eventuele nieuwe commissie: "De nieuwe commissie krijgt de kans om de achtergronden van jaarverslag 2006 en onze organisatie te bekijken. Daarmee willen we de leden het inzicht en de garantie geven dat alles netjes verlopen en afgerond is."

Leden die wel belangstelling hebben om in de commissie zitting te nemen kunnen zich tot 11 december aanmelden bij de Donateursvereniging.

En na eind december?

In de nieuwsbrief van 1-12 meldt het bestuur dat ze eind 2006 haar werkzaamheden zal neerleggen. Hoe moet dat dan met de commissie en de voorbereiding van de laatste ALV?

Jacobs: "Voor eind december leveren we jaarverslag 2006 op. Dat gaat dan naar de accountant en daarna kan de commissie erin duiken en bereiden wij nog een ALV voor."

Is dit bestuur dan nog betrokken bij de definitieve ontbinding? Dat blijft opnieuw vaag.

Mol: "En waar kunnen leden de komende tijd met hun vragen terecht? Onderling communiceren kan inmiddels, maar hoe bereiken de leden het bestuur als dat al vanaf eind december alle werkzaamheden neerlegt? Waar kunnen de leden de komende tijd met hun vragen terecht?Het is nog steeds mogelijk dat de leden straks op de nieuwe ALV besluiten dat ze het bestuur géén decharge kunnen verlenen, omdat ze nog steeds onvoldoende informatie hebben. Hopelijk hoeft het niet zover te komen, want dan zou de vereniging niet ontbonden kunnen worden."

Noot van de 16: het DV-bestuurslid dat aanwezig was op de bespreking van 27-11 heeft op het laatste moment zijn medewerking aan dit artikel ingetrokken.