Better Care start kruistocht tegen ‘weeshuistoerisme’

De campagne richt zich voor het eerst op jongeren
De campagne richt zich voor het eerst op jongeren
12 november 2017
Nieuws | | Ontwikkelings samenwerking

#StopWeeshuistoerisme en #goodintentionsbadidea. Met die hashtags startte Better Care Network Netherlands, een samenwerking van acht kinderorganisaties waaronder UNICEF en Defense for Children, 10 november een multimediale campagne. Het doel is om de duizenden Nederlandse jongeren die jaarlijks vrijwilligerswerk in een weeshuis willen gaan doen, te overtuigen iets anders te gaan doen. Better Care doet dat door hen te informeren over ‘uitbuiting van kinderen in de weeshuizen en hechtingsproblematiek die ze krijgen door de vele wisselingen van verzorgers.’

'Tachtig procent is geen wees'

Elk jaar doen ongeveer 8.000 Nederlandse jongeren vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden. Weeshuizen zijn al jaren de meest populaire bestemming. ‘Je denkt dat je iets goeds doet, maar het tegenstelde is waar’, aldus presentatrice Nicolette van Dam, die met UNICEF in Cambodja een weeshuis bezocht. Wat niet iedereen weet is dat gemiddeld tachtig procent van de kinderen in weeshuizen, die met name in toeristische gebieden zijn opgezet in landen als Nepal, Cambodja of Ghana, nog een of beide ouders heeft. De kinderen zitten in een weeshuis omdat hun ouders te weinig geld hebben. Volgens Better Care krijgen ze er echter nauwelijks zorg en moeten hard werken om toeristen te entertainen. Er zijn volgens de organisatie tal van voorbeelden van malafide praktijken waarbij omstandigheden in weeshuizen bewust slecht worden gehouden zodat toeristen geld blijven geven. Het zou een grote ‘scam’ zijn volgens kinderrechtenexpert Bruce Grant, hoogleraar antropologie aan de New York University.

Gericht op jongeren

Afgelopen jaren richtte Better Care Network Netherlands zich met name op de bemiddelingsbureaus, die vanuit Nederland een groot deel van het weeshuistoerisme faciliteren, om hen te helpen het aanbod van weeshuizen uit hun assortiment te halen. Met de campagne #StopWeeshuistoerisme richt de organisatie zich voor de eerste keer op de vrijwilligers zelf. ‘Want zij moeten uiteindelijk voor duurzaam vrijwilligerswerk kiezen’, aldus Better Care in een persbericht.

Vier fabels

Op de actiesite www.stopweeshuistoerisme.nl somt Better Care een viertal ‘fabels’ over weeskinderen in ontwikkelingslanden op: ‘weeskinderen zijn wees’, ‘een weeshuis is vervanging voor wonen thuis’, ‘weeshuizen horen bij ontwikkelingslanden’ en ‘vrijwilligerswerk op een toeristenvisum is geen probleem’.

Gezamenlijke actie

Het doel van het internationale Better Care Network is om via samenwerking de hulp aan kinderen zonder adequate ouderlijke zorg te verbeteren door goede ervaringen, geleerde lessen en methodieken - opgedaan in een land of regio - met anderen te delen en zó de toepassing in andere landen en regio's te bevorderen. De noodzaak om gezamenlijk actie te ondernemen werd in 2003 erkend door UNICEFSave the Children UKCARE USA, de Displaced Children's and Orphans Fund van USAID en de HIV/AIDS desk van USAID en heeft geleid tot de oprichting van het internationale Better Care Network in 2005. Andere organisaties die in de afgelopen jaren zijn toegetreden als lid van de internationale stuurgroep zijn Family For Every ChildFirelight Foundation en RELAF.
 
►Beluister de discussie over dit onderwerp in ‘het mediaforum’ op Radio 1 van afgelopen vrijdag 10 november: klik hier.
 
►Meer info:  www.stopweeshuistoerisme.nl