Kerken hebben last van goede doelen concurrentie

6 december 2006

De concurrentie op de markt van het geefgeld neemt toe. De Christelijke Gereformeerde Kerken hebben daar last van. Hun inkomsten uit fondsenwerving lopen de laatste jaren terug, waardoor bezuinigd moet worden op het zendingswerk.


Predikant en zendingsconsulent A. Hilbers geeft in het Reformatorisch Dagblad twee redenen voor de slinkende inkomsten. Hij stelt dat na de tsunami veel christenen geld schonken aan (christelijke) organisaties die noodhulp verleenden. Dit ging rechtstreeks ten koste van de van het budget van kerkelijke en christelijke organisaties.



Waar het rapport Geven in Nederland aangeeft dat reguliere doelen geen last hebben gehad van de tsunami-acties, is er bij de Gereformeerde Kerken dus wel sprake van een tsunami-effect. Hilbers zegt dat de kerken de tsunami nog niet te boven zijn. De inkomsten hebben zich nog steeds niet hersteld. Daarin speelt nog een andere factor een rol: de mede door het snoeien van overheidssubisidies toegenomen concurrentie op de fondsenwervingsmarktplaats.



De Gereformeerde Kerken houden er niet van om mee te gaan in direct mail bombardementen. Maar wellicht zit er niets anders op. Hilbers denkt aan werving via internet en steviger inzetten op direct mail. Dat is nodig ook. Voor dit jaar is 1,34 miljoen begroot voor projecten. Daarvan is op dit moment slechts de helft binnen. Voor de kerken reden om met de kaasschaafmethode alle uitgaven nog eens tegen het licht te houden.