Jaarverslag KNRM

Jaarverslag KNRM
Wie kennis maakt met de KNRM is vaak onder de indruk van het moderne materieel, de apparatuur aan boord van schepen en de uitrusting van de redders. Door de jaren heen heeft de Redding Maatschappij perioden van snelle, innovatieve ontwikkelingen doorgemaakt en jaren van modificaties op beproefde techniek.

Vooruitgang en modernisering is steeds mogelijk geweest dankzij financiële bijdragen van donateurs, schenkers en erflaters. De tijdperken van vooruitgang waren er tussen 1895 en 1929, met het introduceren van stoom- en (zelfrichtende) motorreddingboten en tussen 1973 en 2000, met de komst van snelle reddingboten van het type rigid inflatable. Tussen die tijdperken werden ontwerpen verbeterd en evolueerden de navigatie- en communicatiemiddelen.

De reddingvloot van de KNRM bestaat uit moderne reddingboten, die telkens beter worden en veiliger en comfortabeler varen. Door moderne communicatiemiddelen zijn de schepen bijna permanent ‘verbonden’ met de vaste wal. Geen actie blijft meer onopgemerkt. Een nieuwsbericht van een redding doet er geen dag meer over om de krant te halen, maar kan vanaf de alarmering bijna live gevolgd worden via eigentijdse middelen als Twitter en Facebook.

Ondanks al die moderne technologie blijft de KNRM ook een traditionele organisatie met een rijke historie. Het kosteloos helpen en redden van mensen is nog steeds de belangrijkste drijfveer. Het zijn nog altijd vrijwilligers die de reddingboten bemannen. Gewone mensen, die bijzondere dingen doen. Onbaatzuchtig en moedig.

De KNRM staat opnieuw op een punt veranderingen door te maken. De jonge generatie vrijwilligers is gewend aan de digitale wereld en aan eigentijdse voorzieningen, die helpen bij het uitvoeren van tal van randverschijnselen bij het reddingwerk. Zoals het invullen van een reddingrapport, het volgen van theoretische opleidingen of het voorbereiden en evalueren van oefentochten. Daarvoor zijn ze met een smartphone en computer sneller klaar dan de vorige generatie met ordners en potloden.

Voor de ondersteuningsorganisatie van de KNRM in IJmuiden levert dat een forse uitdaging op. De digitale technologie ontwikkelt zich sneller dan de organisatie kan bijbenen in het creëren van de gewenste hulpmiddelen. Daarom is er in 2016 gekozen voor een uitgebreide analyse van alle recente projecten ten aanzien van redden en helpen, bedrijfsvoering, communicatie, fondsenwerving en informatie-technologie. Daarna zijn keuzes vastgelegd in een informatieplan tot 2024.

Daarin blijft één traditie bovenaan staan: aandacht voor de vrijwilligers en donateurs, die allemaal voelen dat zij onderdeel zijn van die fantastische organisatie. Zonder hen geen KNRM. De aandacht moet zich vertalen in ondersteuning, waardering en betrokkenheid. Het moet ervoor zorgen dat de KNRM zich blijft ontwikkelen en meegaat in de moderne tijd. Met eigentijdse middelen en traditioneel gemotiveerde vrijwilligers om te redden en te helpen.
Dank aan iedereen die het in 2016 mogelijk maakte om deze prachtige organisatie te laten bloeien en groeien.

J.V.T.M. Stierhout                          R.P.M. van Slobbe
Directeur                                       Voorzitter Raad van Toezicht

Klik hier voor het jaarverslag van de KNRM.