Bestuur en directie moeten samenwerken voor effectieve werving

29 september 2011

AMSTERDAM (29 september) - Leenaers Verloop, adviesbureau voor sponsoring en fondsenwerving, presenteerde gisteren tijdens het Congres voor podiumkunsten de resultaten van haar onderzoek naar de samenwerking tussen bestuurders en directies bij de werving van extra inkomsten. Bestuursleden en leden van de Raad van Toezicht kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.


Actieve inzet bestuurders vereiste

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de gezamenlijke actieve inzet van bestuurders en directies een vereiste is om met succes aanzienlijke financiële steun te verkrijgen. Onvoldoende bewustzijn van het belang van de betrokkenheid van zowel directies als bestuurders en een gevoel van onwennigheid met het werven van gelden, maken dat dat niet vanzelf gebeurt. Niet alleen een gedegen voorbereiding, taakverdeling en organisatie zijn een must, directies en bestuurders moeten vooral investeren in hun relatie, een gezamenlijke visie formuleren en doelstellingen voor de werving bepalen.


Vertrouwelijke interviews

In de publicatie ‘Werft uw bestuur al mee?' zijn deze thema's samengevat in de  5 V's: Visie, Voorbereiden, Verleiden, Vragen en Volhouden. Deze publicatie is samengesteld op basis van 25 vertrouwelijke interviews met bestuurders en directieleden uit de culturele sector en culturele decisionmakers vanuit de overheid, bankwereld en fondsen en aangevuld met (internationale) literatuurstudie en tips uit de praktijk.