ING Nederland fonds gaf buurtverbeteraars les in crowdfunding

23 September 2019, 06:00
Kirsten Ottens
Kirsten Ottens
Ieder jaar voert het ING Nederland fonds de campagne ‘Help Nederland vooruit’, waarmee lokale initiatieven €1.000,- tot €5.000,- binnen kunnen halen. Wat heeft het ING Nederland fonds met lokale goede doelen? En wat heeft dat met crowdfunding te maken? We stelden Kirsten Ottens, oprichter en directeur van het fonds, een paar prangende vragen.
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Hoe werkt Help Nederland vooruit?
‘Help Nederland vooruit is een landelijke online actie die we sinds 2015 ieder jaar organiseren. Lokale maatschappelijke organisaties kunnen zich aanmelden voor een donatie van het ING Nederland fonds. Wij selecteren zo’n 250 initiatieven verdeeld over ongeveer 50 regio’s. Online werven zij stemmen voor hun organisatie. Afhankelijk van het aantal geworven stemmen reiken we donaties uit tussen de € 1.000,- en € 5.000,-. En zo kunnen lokale initiatieven dan weer even vooruit’.
 
Geef eens een paar voorbeelden?
‘Lokale initiatieven zijn er in alle soorten en maten. We zien heel veel moois voorbijkomen. Vertrouwde projecten als buurtrestaurants voor en door mensen met weinig sociaal contact. Of een bus die ouderen brengt en haalt naar afspraken bij de dokter of een verjaardag. We zien ook nieuwe dingen gebeuren. Zoals een organisatie die computers gebruiksvriendelijker maakt voor mensen met een beperking.
 
Dit jaar deden jullie voor het eerst iets met crowdfunding. Hoe zit dat?
‘We zijn nu vier jaar bezig met Help Nederland vooruit en ieder jaar blijkt dat lokale initiatieven graag mee willen doen. Maar hoe mooi zo’n donatie ook is, het blijft een eenmalig steuntje in de rug. We wilden kijken of we ook iets konden doen voor de langere termijn. Daar kwam dit experiment met crowdfunding uit.’
 
Zo nieuw is crowdfunding toch niet?
‘Lokale initiatieven draaien meestal op vrijwilligers, voor wie het opzetten van een crowdfunding campagne nieuw is. Er zijn best veel do’s en dont’s om rekening mee te houden. Bovendien zijn er kosten aan verbonden en dat is vaak een drempel. Want je wil niet kosten maken en dan niet genoeg fondsen werven. Daarom hebben we gekozen voor een samenwerking met het platform Voor je buurt. Zij bieden niet alleen de technologie, maar ook workshops waar je leert hoe crowdfunding werkt. Hoe vergroot je je zichtbaarheid? Hoe betrek je de lokale gemeenschap bij je project? We hebben alle deelnemers van Help Nederland vooruit 2018/2019 zo’n workshop aangeboden. En als ze een eigen campagne starten, betalen wij de platformfee van 5%, tot een maximum van € 5.000,-. Zo kunnen ze dus gratis ervaring opdoen met crowdfunding.’
 
Crowdfundingles voor buurtverbeteraars?
‘Eigenlijk wel ja. ‘
 
En, is het een succes?
‘The jury is still out. Van de 250 deelnemers van Help Nederland vooruit wilde meer dan de helft iets doen met ons crowdfunding aanbod. Dat gedeelte is goed gegaan. Ze waren heel positief over de workshop en de begeleiding die ze krijgen. We zien nu alleen nog niet dat ze er daadwerkelijk iets mee doen. Daarom hebben we deze zomer een telefonisch onderzoek gedaan om te achterhalen wat de organisaties hierin tegenhoudt. De meest voorkomende reden bleek toch tijd en capaciteit te zijn. En dat ze toch meer vertrouwen op de meer traditionele manier van fondsen werven, namelijk fondsen aanschrijven. We geven het nog tijd en monitoren hoeveel organisaties de stap gaan maken. Want dat is wat telt. We kunnen dus concluderen dat de output boven verwachting was, maar dat de impact tot nu toe achter blijft. Het lijkt nog niet zo eenvoudig om nieuwe wegen in te slaan.’
gerelateerde items