Hoe technologie fondsenwerving verandert én verbetert

Welke technologie biedt het meeste potentieel voor jouw organisatie?
Welke technologie biedt het meeste potentieel voor jouw organisatie?
2 april 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Het gebruik van smartphones, de snelle groei van messenger-systemen en nieuwe betaalmethodes creëren allemaal mogelijkheden voor het genereren van inkomsten. Maar welke technologie biedt het meeste potentieel? Björn Lampe van het Duitse donatieplatform betterplace.org onderzocht de technologische ontwikkelingen die fondsenwervers in 2018 goed in de gaten moeten houden.
 
Ook in 2018 staan ons veel veranderingen te wachten in fondsenwerving. Veranderingen in regelgeving, wetgeving en technologie. Als fondsenwervers moeten we deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden, maar het is best moeilijk te bepalen wanneer je moet investeren in nieuwe technologie. Lampe adviseert niet meteen achter de nieuwste hypes aan te rennen, maar eerst rustig te observeren om te bepalen of de technologie in kwestie relevant is voor jouw doelgroep. Denk je dat dat het geval is, test het dan eerst. Hieronder een aantal innovaties die je in de gaten moet houden.
 
Mobile first
Mobiele communicatie wordt almaar belangrijker. Zorg er dus voor dat je website ook geschikt is om op een smartphone te bekijken. Dit jaar vindt er voor de meeste goede doelen een omslagpunt plaats: er zullen meer mensen via hun mobieltje naar je site komen dan via een computer. Ben je van plan een nieuwe site te ontwikkelen, begin dan altijd eerst met een mobiele site. Google rangschikt sites die geschikt zijn voor mobiele apparaten hoger, dus ben je beter zichtbaar in de zoekresultaten.
 
Messenger-systemen
Er wordt steeds meer gecommuniceerd via sociale netwerken. WhatsApp en Facebook Messenger zijn de toonaangevende systemen in Europa en openen zich nu ook voor bedrijven en goede doelen voor communicatie met hun doelgroep. Directer dan dit wordt het niet. Er zijn ook goede doelen die experimenteren met chatbots: ook zeker een middel om eens onder de loep te nemen.
 
Betaalmethoden
Online donaties zijn inmiddels niet meer weg te denken. Maar donaties via de mobiele telefoon blijven nog ver achter op betalingen via desktopcomputers. De introductie van ApplePay zou daar weleens een verschil in kunnen gaan maken. Contactloos betalen is wel bezig aan een opmars. Verschillende goede doelen gebruiken dit inmiddels tijdens evenementen en collectes.  
Bitcoins moeten we ook gaan beschouwen als een nieuwe betaalmethode. Er zijn steeds meer mensen in het bezit van cryptocurrency en die mensen wil je de mogelijkheid geven hun bitcoins te doneren aan jouw goede doel.
Als gevolg van de overgang naar SEPA bieden banken steeds vaker instant betalingen aan. Een donatie is dan in minder dat vijftien seconden binnen, in plaats van in een werkdag. EU-wetgeving dwingt banken om dit tegen het einde van 2018 te implementeren. Goed nieuws voor ngo’s dus; vooral als het gaat om noodhulp.
 
Streamingplatforms
Video zou inmiddels een vast onderdeel van je communicatie en fondsenwerving moeten zijn. Live video's worden steeds belangrijker en worden steeds vaker bekeken. Zo werkte Betterplace.org samen met enkele lokale YouTubers in Duitsland om een fondsenwervingsevenement van twaalf uur te streamen, wat resulteerde in meer dan 450.000 euro voor vier goede doelen. Als het gaat om influencer marketing, zijn streaming platforms dus zeker de moeite van het overwegen waard.
 
Uiteraard zijn er veel meer trends, maar deze vier kunnen we beschouwen als het meest toegankelijk en haalbaar voor goede doelen. Rekening houdend met de haalbare return on investment bieden ze de meeste kans op succesvolle fondsenwerving.
 
Björn Lampe, is bestuurslid van betterplace.org, het grootste donatieplatform in Duitsland.