Hoe bind je jongeren (A2, dinsdag 14 juni)

14 juli 2005
Nieuws | | Vrijwilligers

Dat wil natuurlijk iedereen wel weten. Open deuren, nuttige tips en een levendige discussie op deze parallelsessie op het Civivl Society Congres.
 
Toch opvallend: elke organisatie wil meer en betere communicatie met jongeren, ook als het nut daarvan niet duidelijk aanwijsbaar is. Vage noties als: 'ze zijn de toekomst', 'ze bepalen een deel van mode en media', veel verder kwamen de deelnemers niet. Dat bleek uit de sessie Hoe bind je jongeren? door Inge van Steekelenburg en Henna Goeptar van &Joy, het jongeren-onderdeel van Civiq, instituut voor vrijwillige inzet.
En met het aanleren van terminologie van sms, msn en tv-zenders, ben je er niet als marketeer/fondsenwerver/communicator. Sterker nog: het nadrukkelijk meedoen met jongerentaal en -modes, wekt weerzin op. Je zit er meestal naast, het komt niet authentiek over en de trends veranderen sneller dan je ze kunt volgen.
Belangrijkste les van deze sessie: luister naar jongeren, schakel ze in voor forums, chatsessies, panels, en vraag ze wat ze willen. Dat is geen 'misbruik', maar toont dat je jongeren serieus neemt. Doe dat dan vervolgens ook!

 

Andere zinnige adviezen:
* wees authentiek, schakel echte mensen en ervaringen in
* houd er rekening mee dat er niet