Even vragen: Linda Hummel over haar eerste weken bij Leprastichting

Linda Hummel: 'In onze lifetime kunnen we het einde van lepra realiseren.'
Linda Hummel: 'In onze lifetime kunnen we het einde van lepra realiseren.'
3 maart 2021

Linda Hummel is al lange tijd betrokken bij internationale organisaties die actief zijn in ontwikkelingslanden, specifiek gericht op Afrika. Op 1 januari 2021 volgde ze Jan van Berkel op als nieuwe directeur bij de Leprastichting. Van Berkel leidde de stichting vanaf 2009. De Dikke Blauwe vroeg Hummel hoe de eerste twee maanden in haar nieuwe baan zijn bevallen.​

Het is alweer even geleden dat Linda Hummel haar overstap maakte van de commerciële wereld naar de goede doelen sector. In 2005 om precies te zijn. Als commercieel directeur lezersmarkt bij Veronica Publishing stapte ze over naar Hoofd fundraising and communications van Amref Flying Doctors. In tien jaar tijd groeiden de inkomsten van 2 miljoen euro naar 16 miljoen euro door een aanpak gericht op diversifiëring en investeren, meldt Linda. De afgelopen jaren werkte ze als Director Global Fundraising Development bij Amref Health Africa.

Linda Hummel: ‘Ik was niet de eerste die destijds de overstap maakte van de commerciële wereld naar de filantropie. Het gebeurde wel, maar het was lang niet zo gebruikelijk als nu. Ik werd geïnspireerd door anderen. Filantropie is een hele mooie wereld, waarin mensen energie steken in verandering; heel hard werken en heel bevlogen zijn om verbetering in de wereld te realiseren. Ik wilde graag mijn commerciële ervaringen inzetten voor een maatschappelijk doel. Bijvoorbeeld om organisaties meer resultaatgericht te maken.’

Ontbrak dat dan?

‘Nee, maar een gestructureerde, strategische benadering soms wel. Het lijkt tegenstrijdig, maar de bevlogenheid van mensen kan er soms juist voor zorgen dat energie minder effectief wordt ingezet. Een goede combinatie met zakelijk inzicht zorgt voor strategische focus, opschalen, planning, geld aanbrengen en partners zoeken. NGO’s worden steeds zakelijker, terwijl bedrijven steeds vaker maatschappelijk betrokken zijn. Dat is een goede ontwikkeling. Het filantropiemonopolie ligt niet meer bij NGO’s – en dat was in het begin wel even wennen voor ze. Nu zien NGO’s ook de kracht van het bedrijfsleven: een groot bereik, achterliggend kapitaal. Het onderscheid tussen profits en not for profits is steeds minder groot; ze komen dichter bij elkaar.
  
Per 1 januari 2021 ben je directeur van de Leprastichting. Hoe bevalt het tot nu toe?

Supergoed, ik heb een heel warm welkom gehad. De Leprastichting is een organisatie met een sterke heritage die al sinds 1967 probeert een wereld zonder lepra te realiseren. Geworteld in het verleden, zijn we er tegelijkertijd erg goed in geslaagd om jongere generaties aan ons doel te verbinden: onderzoekers, PhD-ers, nieuwe generaties collega’s en supporters.
 
Wat zijn de grootste uitdagingen in deze tijd als het gaat om donaties werven?

‘Donateurs moeten verleid en betrokken worden. Er is ongelofelijk veel waar mensen zich aan kunnen verbinden. Iedereen is druk, iedereen heeft een volle mailbox. Je moet het voor mensen heel helder maken waarom ze aan jou moeten geven.’

Wat bewoog je persoonlijk om de overstap naar de Leprastichting te maken?

‘De Leprastichting heeft een heel concreet doel: in onze lifetime kunnen wij het einde van lepra realiseren. De cijfers tonen aan dat dit mogelijk is; net als vroeger bij de pokken en nu bij polio. Ik steek daar heel graag mijn energie in.’
 
Wat zijn je ambities op de korte en op de lange termijn?

‘Op de korte termijn: iedereen gezond en verbonden houden in deze vreemde tijden van Covid. Ik leer op dit moment veel mensen kennen; ik doe dat wandelend. Het is belangrijk dat we iedereen goed verbonden houden met de organisatie en dat geldt ook voor onze donateurs. Op korte termijn dienen we achterstanden in het werk in te lopen die zijn ontstaan door corona omdat programma’s in het veld zijn stilgevallen. Wel hebben we de afgelopen periode vooruitgang geboekt op het terrein van ICT bijvoorbeeld. We hebben voordeel gehad van betere technologie om ons werk te doen en onze supporters te informeren. Het is belangrijk om iedereen betrokken te houden.

Op de lange termijn is een van de strategieën van de Leprastichting om een goed ecosysteem met partners op te bouwen. Ons hoogste doel is ‘lepra de wereld uit’ daar willen we ons samen met onze partners voor inzetten.  Om de strijd tegen lepra hoog op de agenda te houden, is samenwerking van cruciaal belang. De Leprastichting werkt samen binnen vele nationale- en internationale netwerken. Mijn internationale werkervaring komt hier goed van pas. Ook ownership in de landen waar lepra voorkomt is voor mij, ik neem dat mee uit mijn tijd bij Amref, heel erg belangrijk. De kantoren in deze landen moeten zelf de leiding hebben, je moet er niet boven gaan staan.’

Naast een kantoor in Mozambique – op het continent waar Linda is geboren en dat een speciale plek in haar hart heeft – heeft de Leprastichting nog vier internationale vestigingen.  

‘De top drie van landen waar lepra heerst, bestaat uit India, Indonesië en Brazilië. Daar is niet iedereen zich van bewust. 81% van alle nieuwe lepragevallen wereldwijd wordt in deze drie landen gevonden. Het zou toch fantastisch zijn als we deze ziekte die zo eenvoudig te behandelen is, en de sociale uitsluiting die ermee gepaard gaat, kunnen stoppen? Het gaat om de mensen en om het resultaat.’
 
Meer info: Leprastichting