De uitdagingen van digitaal: 7 tips van Henry Rowling 

Henry Rowling
Henry Rowling
10 juli 2018
Nieuws | | Organisatienieuws

Onlangs was Henry Rowling, voorzitter van de werkgroep Digital Fundraising van de Commission on the Donor Experience in de UK, op bezoek in ons land. Hij sprak op de Kentaa Fundraising Inspiration Day waar hij het publiek aanspoorde: ‘Concentrate on digital!’ Dat klinkt gemakkelijk, maar wat vergt dat van fondsen­wervende organisaties? Hierover ging Hiske Gude van Kentaa met hem in gesprek. Hieronder vind je de zeven grootste uitdagingen van de transitie naar online fondsenwerven. 
 
‘Kijk strategisch’ 
Wat wil je met online bereiken? Meer geld ophalen of meer donateurs bereiken is mooi, maar de werkelijke potentie zit in het creëren van life­time engagement. Dat vertaalt zich wellicht niet direct naar meer opbrengst, maar is volgens Henry dé belangrijkste voorspeller voor toekomstig succes. 
 
‘Breek met oude gewoonten’ 
Mensen zijn gewoontedieren. Zo ook fondsenwervers. DM’s, belcampagnes en straatverkoop zijn bekende en voorspelbare kanalen. Dat maakt ze betrouwbare methoden om op terug te vallen en dus moeilijk om af te stoten. Nieuwe dingen doen kost tijd en energie, met onzekere gevolgen. 
 
‘Investeer in hard- en software’ 
Met verouderde computers en mobile devices wordt het implementeren van de strategie een traag en pijnlijk proces. Ook is het een afknapper voor jong talent op zoek naar een leuke baan. En dan is er nog de uitdaging om de juiste softwarepakketten of partners te kiezen. De vraag is dan ook: Zijn jouw tools een hulp of een hindernis? 
 
‘Nieuwe kanalen vergen nieuwe vaardigheden’ 
Omgaan met social media en nieuwe technologieën vergt handigheid. Idealiter is het team helemaal thuis in de kanalen die ze gebruiken; bewegen ze zich heel natuurlijk in de digitale wereld. Om dit te ontwikkelen, helpt het om trainingen te volgen bij leveranciers van technische producten. Zo leer je goed gebruik te maken van de mogelijkheden. 
 
‘Volg je achterban in je keuze van kanalen’ 
Het lijkt een open deur: Wees aanwezig waar jouw doelgroep zit. Toch moet je goed weten wie je bereikt via welke media. Je kunt niet overal aanwezig zijn, dus moet je keuzes maken. Bovendien verandert dat landschap constant. Op dit moment zitten vooral ouderen op Facebook, terwijl je via YouTube meer jeugd kunt aanspreken. 
 
‘Onder de 30% ben je niet relevant’ 
De investeringen in online door non­-profits zijn niet in verhouding tot het gebruik van online door de achterban. En hoewel het afhankelijk is van vele factoren, durft Henry wel te zeggen dat je minimaal 30% van je marketingbudget op online moet inzetten om enigszins mee te doen. Voor beginnende goede doelen zou hij zelfs 70-­80% adviseren.
 
‘Stimuleer spontaan doneren’ 
De laatste uitdaging is de vluchtigheid van online. Je moet mensen snel kunnen grijpen en tot actie aanzetten. Elimineer zo veel mogelijk stappen in het proces en vereffen de weg naar een donatie. Een goed voorbeeld hiervan is het sturen van Tikkie verzoeken via WhatsApp. Persoonlijk en gemakkelijk: dat is digitaal doneren op zijn best. 
 
Wil je het volledige gesprek teruglezen? 
Het volledige interview met Henry is te lezen op www.kentaa.nl/henryrowling
Wil je met Kentaa praten over een passende onlinefondsenwervingsstrategie en tools voor jouw organisatie? Stuur een e-mail naar Hiske Gude via hiske.gude@kentaa.nl of bel haar op 06 40 75 97 54. 
 
Bovenstaand artikel is een bijdrage van Kentaa. Ook een artikel plaatsen op De Dikke Blauwe of in het magazine? Neem dan contact op met uitgever Johan Dijk via telefoonnummer 06-15894245 of johan.dijk@lenthe.nl.